Eerste test / Opel Grandland X Ultimate 2.0 CDTI AT8 2018: All-inclusive

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Het gamma van de Opel Grandland X wordt naar boven toe uitgebreid, met een 2.0-diesel met 177 pk met achttrapsautomaat en een nieuw uitrustingsniveau, Ultimate. Het neusje van de zalm?

De Opel Grandland X kwam een paar maand geleden op de markt en vergroot vandaag zijn motorenpalet langs boven. Net zoals de Peugeot 3008 GT heeft hij recht op een luxe topversie met opgewaardeerde uitrusting, wat meteen leidt tot de creatie van een nieuw uitrustingsniveau: Ultimate.

Wat er verandert

Het belangrijkste nieuws zit hem uiteraard in de keuze voor de tweeliterdiesel en de achttrapsautomaat, die allebei van PSA komen. De 177 pk en 400 Nm sterke zelfontbrander wordt gecombineerd met een nieuwe automaat met voortaan 8 trappen (tegenover 6 voordien). Die keuze laat zich verklaren door de afwezigheid aan manuele versnellingsbakken bij PSA die zoveel koppel kunnen slikken. Desondanks sprint de SUV van 0 naar 100 km/u in 9,1 seconden en haalt hij een topsnelheid van 214 km/u. Comfortabel. En omdat Opel vooral de kaart van de rijkelijke uitrusting speelt, is deze motorversie in slechts twee niveaus verkrijgbaar: Innovation en Ultimate.

Hoe hij rijdt

Deze bijzonder koppelrijke tweeliter is tegelijk krachtig en zacht. Het geheel werkt opmerkelijk lineair, zoals het dat ook doet in de Peugeot 3008 GT. We zijn ook zeer te spreken over het reactievermogen van de automaat. Maar de nieuwe motor en de uitgebreide uitrusting van de Ultimate-versie maken deze Grandland X wel een flinke 180 kilo zwaarder dan de 1.6-diesel met manuele versnellingsbak. Daardoor wordt het model uiteraard zwaarder en wat minder levendig, al blijft het rijplezier nog steeds een van de sterke punten van de Grandland X. Hij laat zich het best smaken bij lage toerentallen, waar er koppel op overschot is. Hogerin voelt de tweeliter zich daarentegen minder in zijn sas en gaat hij wat meer lawaai maken. Dat was ook te verwachten.

Budget & uitrusting

De Ultimate-versie is bijzonder rijkelijk uitgerust, vooral op het vlak van multimedia en veiligheid. Zo heeft hij standaard adaptieve led-koplampen, 360 graden-camera’s, een semiautomatische parkeerassistent, een spoorassistent en een automatische noodremfunctie. Qua multimedia troont de IntelliLink-module bovenop het dashboard. Hij biedt alle aansluitingsmogelijkheden die vandaag bestaan, met inbegrip van een WiFi-zender. Veel opties blijven er niet meer over. Maar al die overvloed heeft wel zijn prijs. Het Belgische tarief is nog niet gekend, maar hij zou zo’n 5.000 euro duurder worden dan de Innovation. Daardoor zou een Grandland X 2.0 CDTI Ultimate in de buurt komen van de 40.000 euro. Niet bepaald weinig.

Concurrentie

Het SUV-segment is uiteraard zeer groot. Onder de rivalen van deze Grandland X vinden we in de eerste plaats de Peugeot 3008, maar ook de Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan, Skoda Karoq en Kodiaq, Renault Kadjar, Toyota RAV-4 en dergelijke meer. We zeiden het al: concurrentie is er in overvloed.

Ons verdict

De Opel Grandland X is de meer discrete en brave neef van de gewaagde Peugeot 3008. Hij is minstens even geslaagd, maar niet zo overdadig. Ergonomie, binnenruimte, afwerking, rijplezier: als Ultimate en met deze 2.0-diesel en achttrapsautomaat biedt hij het totaalpakket van een SUV. Met uitzondering van de vierwielaandrijving.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC