Eerste test / Hyundai Tucson 1.7 CRDi A : Broederliefde

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Hyundai Tucson is sinds kort verkrijgbaar met een aandrijf-geheel dat hij mocht overnemen van de i40: de 141 pk-versie van de 1.7 CRDi in combinatie met de gerobotiseerde zevenbak 7-DCT.

Tucson-klanten die het schakelen liever aan de techniek overlaten, konden tot voor kort alleen terecht bij de 1.6 T-GDi of de 2.0 CRDi. In het geval van de benzineversie gaat het dan om een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, in dat van de zelfontbrander om een klassieke zestrapsautomaat met koppelomvormer. Het ‘probleem’ was echter dat je er dan in beide gevallen meteen ook vierwielaandrijving moest bijnemen.

En dat heeft natuurlijk zijn weerslag, niet alleen op het prijskaartje, maar ook op de tegenwoordig zo belangrijke CO2-normuitstoot (respectievelijk 175 en 160 g/km), twee aspecten die niet alleen voor particulieren een rol spelen, maar ook op de fleetmarkt (VAA), waar Hyundai een groter deel van de koek zou willen. Bovendien neemt de populariteit van automaten ook in onze contreien sterk toe.

  • Algemeen rijgedrag, evenwichtig chassis
  • Geslaagd aandrijfgeheel
  • Fiscaal aantrekkelijker dan 2.0 CRDi A
  • CO2-normuitstoot nog relatief hoog
  • Niet verkrijgbaar met vierwielaandrijving
  • Versnellingsbaksturing kan nog verfijnder
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC