Eerste test / EXCLUSIEVE TEST – Opel Grandland X, nu ook met 177 pk

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Als enige Belgische magazine konden wij in avant-première kort het stuur nemen van een Opel Grandland X met de 177 pk sterke 2.0-dieselmotor van Franse origine, zoals die op het jongste salon van Frankfurt werd voorgesteld.

Vandaag op 30 november kwamen de juryleden van de verkiezing “Best Buy Car 2018” van AutoBest bijeen op het circuit van Vairano nabij Milaan, om daar de 6 finalisten met elkaar te confronteren. Onder die 6 (Citroën C3 Aircross, Ford Fiesta, Honda Civic, Opel Grandland X, Seat Ibiza en VW T-Roc) zat onder meer een verrassing van Opel: een nog gecamoufleerde Grandland X uitgerust met de tweeliterdiesel van PSA, die officieel pas in maart 2018 op de markt komt.

IntelliGrip als optie

Met die motor ontwikkelt de ‘Duitse neef’ van de Peugeot 3008 177 pk en, vooral, een koppel van 400 Nm, dat hij via een Aisin-achttrapsautomaat doorgeeft. Maar dat fors hogere potentieel wordt nog steeds enkel naar de voorwielen versluisd, want zijn Franse basis is niet bedacht op vierwielaandrijving. Hij kan als optie echter wel het IntelliGrip krijgen, dat de trekkrachtcontrole aanpast aan verschillende terreinen, zodat hij zich bij ‘soft’ offroadwerk uit potentieel benarde situaties kan redden.

Hoe hij rijdt

Als in zo’n lichte auto een kleine 1.2-turbodriecilinder op benzine (130 pk) al naar tevredenheid werkt zonder bijzondere problemen, dan moet zo’n dikke diesel uiteraard nog meer kunnen overtuigen. De voortrein laat zich niet snel door het overvloedige koppel overmannen en het rijgedrag is altijd sereen, ook zonder gestuurde schokdemping. De hernemingscapaciteiten tappen uiteraard uit een heel ander vaatje dan die van alle andere motoren van het Grandland X-gamma. Deze 2.0 CDTI trekt zich vooral beter uit de slag met een zware belading, wanneer hij vol passagiers en bagage zit. Hij heeft hiermee bovendien betere adelbrieven om het hoofd te bieden aan een concurrentie die zich in dit segment steeds blijft ontwikkelen.

Eerder comfortabel dan dynamisch

De samenwerking tussen deze motor en zijn versnellingsbak is harmonisch maar duidelijk afgestemd op een soepele werking, veel comfort en een laag verbruik. De versnellingsbak kent trouwens geen Sport-stand of schakelhendels aan het stuur. Dat is al een duidelijk teken… Ondanks een beloofde topsnelheid van 214 km/h en een 0 naar 100 km/h in 9,1 seconden brengt een te stevig tempo daarom aarzelingen teweeg in de versnellingsbak, die soms niet goed kan kiezen tussen zijn verhoudingen. Maar daar zit zijn roeping niet, en als hij wordt aangewend zoals hij is ontwikkeld, dan toont deze Grandland X zich perfect coherent en aangenaam bij een dagelijks gebruik. Het gemengd normverbruik blijft trouwens beperkt tot 4,8 l/100 km of een CO2-uitstoot van 126 g/km, wat erg redelijk is gezien het formaat en de algemene prestaties. Al moeten we dat natuurlijk eens in de praktijk aftoetsen bij een grondige test. Het prijskaartje van deze 2.0 CDTI (standaard met automatische versnellingsbak) begint bij 34.900 euro.