Vergelijkende test / Veelzijdige stadsauto's : Één tegen allen

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met de komst van de nieuwe Peugeot 208 én de nieuwe Opel Corsa boven op de bestaande Citroën C3 heeft de PSA-groep nu drie ijzers in het vuur in het B-segment. Maar dan moet dat trio wel nog zien af te rekenen met die andere Franse bestseller in deze categorie: de Renault Clio, waarvan de vijfde generatie ook nog maar een half jaar jong is.

Een nieuwe Renault Clio, enkele maanden later gevolgd door een nieuwe Peugeot 208? Dan hangt er onvermijdelijk een confrontatie tussen deze twee bestsellers in het B-segment in de lucht. Alleen komt de 208 ditmaal niet op zijn eentje op tegen zijn eeuwige rivaal, want nu Opel volwaardig lid is van de grote PSA-familie, krijgt de Peugeot het gezelschap van een ander zwaargewicht in deze voertuigklasse: de Opel Corsa. Allebei staan ze op het nieuwe compacte modulaire CMP-platform van de PSA-groep, waarop hun neef, de Citroën C3, nog geen aanspraak kon maken toen hij in 2016 werd gelanceerd.

Aangezien de 208 en de Corsa het hier opnemen tegen de topversie van de Clio, aangedreven door de 1.3 TCe 130, gekoppeld aan de gerobotiseerde versnellingsbak EDC met dubbele koppeling en zeven verhoudingen, treden ze aan met de 130 pk-versie van de 1.2 PureTech-motor, bijgestaan door een achttrapsautomaat. De oudere Citroën C3 heeft nog geen recht op dat topaandrijfgeheel; hoogstens kan hij uitpakken met de 110 pk-versie van diezelfde 1.2 PureTech en een automaat met maar zes verhoudingen. Dat mag echter geen reden zijn om hem links te laten liggen bij deze PSA-Renault-confrontatie.

Met dank aan De Stroopfabriek en De Smaakfabriek in Borgloon.

 

 

 
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.80/20