Vergelijkende test / Opel Corsa 1.2 Easytronic, Renault Clio 1.2 16V Quickshift & Toyota Yaris 1.0 MMT: Een pedaal minder

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Een gerobotiseerde transmissie, die dus het midden houdt tussen een manuele versnellingsbak en een echte automaat, zou de voordelen van beide concepten moeten behouden, maar niet de nadelen ervan vertonen. In theorie althans...

Doordat hij goedkoper is en helemaal geen energie verslindt, biedt een gerobotiseerde versnellingsbak heel wat voordelen ten opzichte van een klassieke automaat met koppelomvormer, met dat verschil dat hij niet in staat is om de koppeloverdracht bijna continu te houden. Net zoals bij een traditionele automatische versnellingsbak is de elektronica van groot belang. Ten opzichte van de Quickshift 5 van Renault, die op dit vlak bijna perfect is, lijkt de Easytronic van Opel nogal simplistisch, terwijl de MMT van Toyota, die absoluut niet goed werkt, beter vermeden wordt. Dat is erg jammer, want de kleine Japanner, die veruit de meest functionele van dit drietal is, heeft een bruisende motor en sinds de laatste facelift biedt hij een uitstekende verhouding weggedrag-ophangingscomfort. De Corsa heeft buiten zijn ernstige uiterlijk en zijn op veiligheid gericht onderstel weinig te bieden: hij is duur, maar heeft een magere standaarduitrusting en een erg rudimentair rolcomfort. Het is dus moeilijk om de overwinning niet (alweer!) aan de erg homogene Renault Clio te schenken. Naast zijn talrijke kwaliteiten kan hij ook nog prat gaan op het feit dat hij de zuinigste van de drie is en een erg volledige standaarduitrusting biedt.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!