Ondanks hun offroadertrekjes zijn de Nissan Qashqai, de Peugeot 3008 en de Skoda Yeti niet zo stoer als ze eruitzien, vooral dan de tweewielaangedreven versies, die ecologisch wel beter scoren.
Met de Qashqai, die sinds 2007 wordt aangeboden als alternatief voor de klassieke berlines in het C-segment, heeft Nissan zonder twijfel een geniale zet gedaan. Hij beantwoordt niet alleen aan een – paradoxaal genoeg – nog steeds grote vraag naar cross-overs, maar slaagt er ook in om het groene geweten van de gebruikers te sussen, met name met de tweewielaangedreven versies, die niet meer CO2 uitstoten dan een berline met vergelijkbare motor (139 g/km in het geval van de 1.5 dCi). Beter nog: voor 2010 kondigt Nissan zelfs een ‘groene’ Qashqai aan met een CO2-uitstoot van slechts 129 g/km, dankzij een langer gespreide versnellingsbak, lagerolweerstandbanden en een gunstigere stroomlijn. In afwachting zagen ook andere constructeurs de formule wel zitten, zoals Skoda met de Yeti 4x2 of Peugeot met de originele 3008.