Vergelijkende test / Welke soort benzinemotor is het interessantst? Atmosferisch, met turbo, hybride of plug-inhybride?

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De aan de schandpaal genagelde dieselmotor is voor heel wat klanten geen optie meer. Maar wat is dan de beste optie? Wij zochten het uit aan de hand van een Vierkamp tussen vergelijkbare middelgrote SUV’s met uiteenlopende aandrijfgehelen: een atmosferische benzine, een turbomotor, een hybride en een plug-inhybride.

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

Het marktaandeel van diesel in ons land is gezakt van 46 procent eind 2017 naar 35 procent eind 2018. Die achteruitgang is vooral de benzinemotoren ten goede gekomen, waarvan het marktaandeel vorig jaar is toegenomen van 48 naar 58 procent. Klanten lijken dus in de eerste plaats voor benzine te kiezen, maar riskeren ze die keuze niet cash betalen aan de pomp? Die vraag is des te pertinenter in het geval van wat grotere SUV’s. Ook de constructeurs zelf weten dat, en dus komen ze met soms heel uiteenlopende technologische oplossingen voor dat probleem. Om te kijken welke oplossing het interessantste is, hebben wij hier vier benzine-SUV’s bij elkaar gebracht, elk representatief voor een bepaalde technologie: een kleine turbomotor voor de Honda CR-V, een atmosferische motor voor de Mazda CX-5, een ‘zelfopladende’ full hybrid voor de Toyota RAV4 en een plug-inhybride voor de Mitsubishi Outlander.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.20/20