Vergelijkende test / Jaguar XF 2.2 Td Sportbrake & Mercedes CLS 250 CDI Shooting Brake : Stijl en volume

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Het achterste volume van een shooting brake is natuurlijk niet ontworpen om tuinafval mee te vervoeren, maar eerder voor koffers van krokodillenleer. En dat mogen er gerust meer dan één zijn...

Heel wat constructeurs lieten zich al verleiden door het concept van de luxueuze shooting brake. Meestal bleef het echter bij stijlstudies en driedeurskoetswerken. Jaguar en Mercedes lanceerden als eerste een ‘vijfdeurs-shooting brake’, respectievelijk de van de berline XF afgeleide Sportbrake en de op de vierdeurscoupé CLS gebaseerde Shooting Brake. Met zijn deuren zonder ruitframes gaat de Mercedes er prat op dat hij een nieuw segment aanboort, tussen de E-Klasse en de S-Klasse. Hij is sowieso al duur in basisversie, en zijn opties kosten handenvol geld, zoals de peperdure koffervloer van kerselaar (4.875 euro).

De Jaguar blijft in de prijscategorie van de XF berline, waar ook de E-Klasse thuishoort. Dat maakt hem als rivaal alleen maar gevaarlijker, temeer omdat beide modellen qua concept dicht bij elkaar aanleunen. Om te beginnen omdat het niet gewoon slechts lifestylebreaks zijn, maar omdat ze ook echt een praktische en moduleerbare laadruimte bieden. En daarmee hebben ze een streepje voor op de grote limousines en de traditionelere breaks.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 16.00/20