Vergelijkende test / Ford Mondeo 2.0 TDCi, Honda Accord 2.2 i-CTDi, Hyundai Sonata 2.0 CRDi, Opel Vectra 1.9 CDTI 150, Peugeot 407 2.0 HDi & VW Passat 2.0 TDI

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Ford Mondeo heeft de strijd in het segment van de gezinsauto's weer geopend. In afwachting van de nieuwe Citroën C5 en Renault Laguna confronteren we hem alvast met enkele van zijn voornaamste rivalen. Met dieselmotor uiteraard, omdat die op onze markt

De opdracht van zijn ontwerpers is volbracht: de Mondeo gaat bij deze eerste vergelijking met de overwinning aan de haal. De nieuwe grote Ford is ruim, verbluffend efficiënt op de weg, keurig geprijsd en goed uitgerust. Kortom, dit is onbetwistbaar een voltreffer. Nu moeten we enkel nog afwachten hoe hij zich verhoudt ten opzichte van de toekomstige Renault
Laguna en Citroën C5. In afwachting daarvan wordt hij op de hielen gezeten door een onverwachte rivaal:
de Honda Accord, die erg verleidelijk is (fantastische motor, uitstekende stoelen, feilloze afwerking), al is hij gevoelig minder ruim. De derde podiumplaats gaat naar de Passat, die daarmee zijn reputatie als vaste
waarde bevestigt. Ongetwijfeld had een ruimere standaarduitrusting hem zelfs nog een betere plaats opgeleverd in het klassement. Inzake kwaliteitsindruk
blijft de Passat trouwens de referentie van het segment. De drie andere rivalen volgen op een behoorlijke afstand. De Peugeot 407 is nog steeds even efficiënt en comfortabel, maar voor een gezinsberline
scoren zijn binnenruimte en koffer zwaar onder het gemiddelde. We zijn ook niet helemaal tevreden over zijn buitensporige prijskaartje. De ruime, goed afgewerkte en goed uitgeruste Opel heeft, hoewel hij over de krachtigste motor beschikt, niet helemaal het verschil kunnen maken: zijn 1.9 CDTI 150 is veel te hol bij lage toerentallen. Bovendien schakelt zijn versnellingsbak te traag en is zijn stuur weinig aangenaam. De Hyundai Sonata ten slotte is allesbehalve
een slechte auto. Wie comfort voor alles plaatst, zal hem zelfs sterk appreciëren om zijn binnenruimte en zachte stoelen. Daartegenover staat dat zijn 2.0 CRDi te weinig pit heeft en te veel verbruikt, dat zijn weke ophanging koetswerkbewegingen slecht intoomt en dat Koreaanse auto's op de tweedehandsmarkt nog niet op dezelfde manier worden onthaald als hun Europese
en Japanse rivalen, die nochtans niet meer zo veel duurder zijn.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC