Vergelijkende test / Ford Fiesta Econetic, Seat Ibiza Ecomotive & VW Polo BlueMotion : Premiejagers

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Zowat alle grote constructeurs hebben tegenwoordig wel een “groene” variant van hun veelzijdige stadsauto in de aanbieding, die dankzij een lage CO2-uitstoot aanspraak kan maken op een premie vanwege de overheid. Wat meteen ook hun succes verklaart...

Dankzij een officiële Co²-uitstoot van slechts 99 g/km heeft de Polo BlueMotion recht op een overheidskorting ter waarde van 15 procent van de aanschafprijs (geldig voor auto's met een uitstoot van minder dan 105 g/km CO²). Lange tijd was de Volkswagen daarmee de “koolstofdioxidekampioen” van zijn categorie, maar intussen is hij op dat vlak onttroond door twee nieuwkomers: de Ford Fiesta Econetic en de Seat Ibiza Ecomotive, die – officieel alvast – nog wat zuiniger zijn en respectievelijk allebei 98 g/km uitstoten.

Wij waren benieuwd of deze modellen die beloften ook hard kunnen maken, en of ze hun groene geweten niet te duur laten betalen op het vlak van het rijplezier. Daarvoor confronteerden we de Ford en de Seat met hun stichtende voorbeeld, de VW Polo BlueMotion, met als kanttekening dat dat model op zijn laatste benen loopt. De nieuwe Polo staat immers vanaf juni bij de dealers. De BlueMotion-variant van die laatste (1.2 TDI, 89 g/km CO²) zal echter pas volgend jaar zijn intrede doen. Tegen het einde van het jaar plant VW wel een “grote” BlueMotion, met een 1.6 TDI van 90 pk, die 96 g/km CO2 zou uitstoten, maar in elk geval lijkt het ons niet onwaarschijnlijk dat de huidige Polo BlueMotion nog wel even in de aanbieding blijft...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC