Vergelijkende test / BMW M235i, Seat León Cupra, SubaruWRX STI en Volkswagen Golf R : De vraag van één miljoen

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De recente lancering van enkele supersportieve middenklassers deed de aloude discussie weer oplaaien. Wat is nu het beste: voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of 4x4, al dan niet permanent?

Nadat ze even uit de gratie leken te zijn gevallen, zijn de (super)sportievelingen weer helemaal terug. Logisch, want hoewel vooral SUV’s maar succes blijven boeken, hebben constructeurs nog steeds niets beters gevonden om hun imago – en winstmarge – op te krikken dan door een model op steroïden uit te brengen. Minder voor de hand liggend was dat de compacte supersportievelingen ook nog eens zodanig aan vermogen zouden winnen. Steeds vaker halen ze – of overschrijden ze zelfs – de psychologische grens van 300 pk. En daarmee is het nog niet gedaan als we de jongste aankondigingen mogen geloven, zoals die van Volkswagen, dat vastbesloten lijkt om een Golf R met 400 pk op de markt te brengen – allicht om de Mercedes A 45 AMG (340 pk) het leven zuur te maken…

In afwachting van dat volgende explosieve salvo hebben wij hier vier karaktervolle supersportievelingen bijeengebracht, die weliswaar een vergelijkbaar vermogen leveren – tussen 280 en 326 pk – maar wel radicaal andere architectuurkeuzes hebben gemaakt. Er zijn namelijk heel wat manieren om de paardjes op het asfalt los te laten. Daarom wilden we nu voor eens en voor altijd uitmaken welke daarvan de efficiëntste en/of de leukste is: achterwielaandrijving (vertegenwoordigd door de BMW M235i), voorwielaandrijving met ondersteuning van een sperdifferentieel (Seat Leon Cupra), een (complexe) permanente vierwielaandrijving (Subaru WRX STI) of een parttimevierwielaandrijving (Volkswagen Golf R).

Om het potentieel van deze vijf kanonskogels optimaal te kunnen benutten moet je de mogelijkheid hebben om ze maximaal te doorgronden en daarom trokken we naar Pôle Mécanique des Ardennes, in de buurt van het Franse Rocroi, dat voor ons zijn handlingparcours had opengesteld. Een technisch circuit van twee kilometer waarvan het wegdek, dat bestaat uit een mengeling van asfalt en rubber, als voordeel heeft dat de banden niet al te zwaar lijden.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 16.00/20