Vergelijkende test / Audi A8 3.0 TDI Quattro, BMW 730d, Jaguar XJ 3.0D, Mercedes S 350 BlueTec en Porsche Panamera Diesel : De CO2 van de CEO

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Zelfs in het segment van het traditionele trio Audi A8, BMW 7-Reeks en Mercedes S-Klasse wordt CO2-uitstoot steeds belangrijker. Ook voor de meer alternatieve Jaguar XJ en Porsche Panamera dus.

Voor deze vijfkamp hebben we dieselmodellen gekozen met een cilinderinhoud van drie liter, aangezien dat de norm is voor bedrijfsleiders die een topklasseberline willen, maar het toch enigszins sociaal aanvaardbaar willen houden. Zoals u wel weet, was Mercedes het eerste prestigemerk dat aan downsizing deed in dit voorname segment, door zijn 2.1-dieselmotor met twee turbo’s (204 pk, 500 Nm) aan te bieden in de S-Klasse (de 250 CDI). Een primeur, want geen enkele berline uit het topgamma stelde zich ooit tevreden met een viercilinder. Maar ook al is het niet de eerste de beste en dwingt de demping van zijn geluid en trillingen respect af, we blijven het jammer vinden dat je zo de zachte, melodieuze stem (zelfs bij diesels) van een zescilinder moet missen. Een andere manier om het verbruik en de schadelijke uitstoot terug te dringen is de hybridisering van ‘grote’ benzinemotoren, maar we stellen vast dat het concept in Europa veel minder aanslaat dan in de Verenigde Staten en Japan, waardoor er hier nog een mooie toekomst is weggelegd voor drukgevoede zelfontbranders. Porsche geeft het voorbeeld door beide oplossingen – (full) hybrid en diesel – aan te bieden in het Cayenne- en Panamera-gamma, terwijl beide op 2 à 3 g/km na hetzelfde resultaat geven wat de productie van koolstofdioxide betreft. We zijn het echter gewend om diesels steeds als de zuinigste oplossing te beschouwen voor intensief gebruik, en bovendien gaat de combinatie van een benzine- met een elektromotor ten koste van de zuiver mechanische sensaties.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC