Zelfs in het segment van de topklasseberlines zwaait de diesel nu de scepter, al lijkt de benzine zijn macht niet zonder slag of stoot te zullen afstaan. In deze dubbele tweekamp met de Audi A8 en BMW 7 gingen wij voor u na welke brandstof de kroon toekom
We mogen gerust stellen dat de razendsnelle ontwikkeling van de rechtstreekse dieselinspuiting  op
minder dan tien jaar tijd spreken we nu al van de derde generatie common rail  de benzinemotor een flinke loer heeft gedraaid. Nu hebben de krachtbronnen
met het zogeheten principe van de Âzelfontbranding (gelukkig gebeurt dat alleen in strikt gecontroleerde omstandigheden) ook (bijna) alle troeven in handen: ze verbruiken minder van een brandstof die minder duur is (maar voor hoe lang nog?) en vooral hebben ze een veel groter koppel, dat al bij erg lage toeren beschikbaar is, wat garant staat voor een hoogstaand rijgenot. Hier zetten we de Audi A8 en de BMW 7 tegenover
elkaar, met hun basisbenzine- en -dieselmotor.