Vergelijkende test / Abarth 695 Biposto tegen Abarth 500 Assetto Corse : italiaanse drift-kikkers

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Achttienduimers in brede wielkasten, 190 pk, een dog ring-overbrenging: het is de Abarth 695 Biposto menens. Maar om te weten of hij een circuitbeest is, confronteerden we hem met een échte race-500.

Wanneer we hem aanspreken over de 695 Biposto, antwoordt Abarth-marketingbaas Maurizio Consalvo geamuseerd: “Tussen gekheid en passie loopt een dunne lijn.” Zijn ze dan echt zo gek geworden bij Abarth dat ze het in hun hoofd hebben gehaald om een competitie-overbrenging te enten op het ‘bolleke’ van moedermerk Fiat, de achterbank, airco en radio te verwijderen en het resultaat proberen te verkopen voor de prijs van een Porsche Cayman S? Geen tweedehandse, maar een nieuwe, voor alle duidelijkheid… We zouden geneigd zijn om bevestigend te antwoorden, maar we houden wijselijk onze mond. Eigenlijk zouden we de durf van Consalvo en zijn collega’s moeten toejuichen. Zij hadden immers het idee om een uitgeklede Abarth op de markt te brengen met een extra dosis pk’s en een circuitwaardig onderstel, zonder daarom de auto onhomologeerbaar te maken voor de openbare weg.

Een beetje zoals Porsche dat al jaar en dag doet met de 911 GT3, zonder de minste rekening te houden met het uiteindelijke prijskaartje. Volgens het officiële communiqué zou de 695 Biposto niet meer of niet minder dan de wegversie zijn van de Assetto Corse, de echte competitie-cinquecento. Dat wilden we toch zelf even verifiëren… We reserveerden een Biposto bij de invoerder en zakten ermee af naar het circuit van de Pôle Mécanique des Ardennes (nabij Couvin, nabij de Franse grens), om hem te confronteren met de 500 Assetto Corse, bestuurd door niemand minder dan Fabio Marchiafava, vicekampioen van de Trofeo Abarth in 2013 (zie kader). Andiamo!

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC