Motorfietstests / Zero Motorcycles SR/F : Stil en sensationeel

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

We weten al dat elektrische voertuigen zich bijzonder stil verplaatsen, en dat sommige kunnen wedijveren met echte sportievelingen. Dat geldt ook voor de nieuwe SR/F van Zero Motorcycles.

In 2018 werden in België 180 elektrische scooters en motorfietsen ingeschreven. Peanuts in vergelijking met de 24.703 in totaal ingeschreven tweewielers. Maar binnen die kleine niche trekt Zero Motorcycles wel het laken stevig naar zich toe, met 62 inschrijvingen. Met zijn nieuwe SR/F wil de Californische constructeur hard uithalen – technisch, maar ook op esthetisch vlak. En we moeten toegeven: de SR/F herschrijft misschien de regels niet, maar oogt wel veel verleidelijker dan de zoveelste elektrische lowcostmotorfiets uit China. 

De SR/F is verkrijgbaar in twee kleuren – grijs of rood – en bestaat in twee varianten. Het model Standard, dat 20.890 euro kost, heeft een interne lader van 3 kW. De 23.090 euro kostende Premium krijgt een lader van 6 kW, een stroomlijnkuip, verwarmbare handgrepen en aluminium stuuruiteindes. In de catalogus staan maar twee opties: een snellaadsysteem met 6 extra kW (3.025 euro) en een adapter voor een EU-stopcontact (530 euro). 

Alle elektronicasystemen van de ­motorfiets zitten gebundeld in een nieuwe centrale sturing met de naam Cypher III. Van de stabiliteitscontrole over het dashboard tot het ABS, de remkrachtverdeling, de trekkrachthulp en de koppelcontrole, alles is met elkaar verbonden. Daarnaast zijn nog vier rijmodi (City, Sport, Eco, Rain). En omdat het zo hoort in deze tijd van hyperconnectiviteit kan de eigenaar meer tijd doorbrengen door op zijn smartphone allerlei waarschuwingen te configureren dan ook echt op het zadel van zijn motor te zitten.

  • Heerlijke stilte
  • Fenomenale kracht
  • Ruim voldoende rijbereik in de stad
  • Rijbereik op de snelweg
  • Hoog prijskaartje
  • Harde ophanging
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!