Motorfietstests / Yamaha Tricity 300: Veiligheidsdriehoek

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Zou een veiligheidsextraatje u kunnen overtuigen om vaker en met een geruster gemoed gebruik te maken van een scooter? Dan is de Tricity 300, Yamaha’s nieuwe driewieler, iets voor u.

De Yamaha Tricity 125 kenden we al. Deze 125 cc-driewieler is handig en leuk voor in de stad, maar te zwak voor op de grote verkeersassen. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de Japanse constructeur er een grotere broer van afleidde. De Tricity 300 is bedoeld voor pendelaars die gebruikmaken van de snelweg en/of voor liefhebbers van iets meer punch, om in te halen of gewoon voor het plezier om met een levendigere machine te rijden. Het principe van de driewielige scooter is allesbehalve nieuw, maar blijft relevanter dan ooit. Want niet iedereen kan rekenen op de stuurmanskunst van een Rossi om een rotonde te nemen of slalommend een hindernis te vermijden…

En op glad wegdek zijn motorrijders – al dan niet geholpen door ABS of veel rijervaring – nooit veilig voor een schuiver van het voorwiel, wat in het beste geval resulteert in een bang moment, maar vaak leidt tot blauwe plekken of erger. Kortom, of je het nu leuk vindt of niet, drie wielen in plaats van twee zorgen ongetwijfeld voor meer veiligheid en minder angst. Dat geldt vooral voor beginners die, omdat ze de files moe zijn, hun stuurwiel inruilen voor een stuurstang. Terloops herinneren we dat publiek eraan dat de technische eigenschappen van moderne driewielers hen de mogelijkheid bieden om een ‘300’ te besturen met een gewoon rijbewijs B.

Voor

  • Geruststellend derde wiel
  • Gemakkelijk te kantelen in bochten
  • Praktische kantelvergrendeling

Tegen

  • Geen opbergvakje
  • Harde achterophanging
  • Troosteloos dashboard
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!