Motorfietstests / Triumph Tiger 1200

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Het is moeilijk om de verkooptopper in ons land, de BMW R 1200 GS, van zijn troon te stoten. Toch is dat net wat de Triumph Tiger 1200 wil doen. En daarvoor gooit hij alles in de weegschaal.

De Tiger is nooit een pluimgewicht geweest. Maar Triumph heeft daar nu aan gewerkt door wat kilo’s overboord te gooien, tot 11 kilogram afhankelijk van de versie. Want ja, Triumph heeft intussen zes afgeleiden uitgewerkt van zijn vlaggenschip, verdeeld over twee families: XR (van Road) en XC (van Cross). De basis-XR krijgt het gezelschap van de beter uitgeruste XRX, met daarnaast nog de XRX LRH (Low Ride Height), die 4,5 centimeter lager is, en de full option XRT. Het Cross-gamma neemt genoegen met de XCX en de topversie XCA. 

Daarbij zijn de best uitgeruste modellen blijkbaar het populairst, wat verklaart waarom Triumph ons voor deze eerste kennismaking een XRT en XCA voorschotelde. De standaarduitrusting van deze topversies is natuurlijk al bijzonder genereus. De krachtige driecilinder werd herwerkt om een betere respons te verkrijgen. De uitlaat laat de motor vrijer ademen, waardoor het vermogen toeneemt van 139 naar 141 pk. Maar het maximumkoppel gaat er met 1 Nm op achteruit, naar 122 Nm, een waarde die je bovendien bij een hoger toerental moet gaan zoeken: 7.600 o/m tegenover 6.200 voorheen.

Ondanks de evoluties van de motor blijft de CO2-uitstoot – en dus het verbruik –ongewijzigd: 122 g/km. Toen een verbaasde journalist daarover een opmerking maakte, verklaarde ontwikkelingsverantwoordelijke Stuart Wood doodleuk dat een lage uitstoot geen prioriteit was. Waarvan akte. Al willen we de brave man er toch even op wijzen dat zijn Tiger 1200 even veel uitstoot als een Audi A7 Sportback 3.0 TDI met 211 pk...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!