Motorfietstests / Kawazaki Z900RS : Heerlijke hommage

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Z900RS is niet alleen een afgeleide van de roadster Z900, maar als net voldoende gemoderniseerde Z1 brengt hij ook een mooie hulde aan Kawasaki’s roemrijke verleden.

De Kawasaki Z1 is maar vier jaar in productie geweest, tussen 1973 en 1976. Maar in die korte tijd wist hij de gemoederen te beroeren met zijn 900 cc grote vier-in-lijn, die goed was voor een top van meer dan 200 km/h. Het was een machine die het beste bundelde van wat je in die tijd kon vinden. De nieuwe Z900RS verwijst overduidelijk naar die Z1. Designer Norikazu Matsamura stelde zich daarbij één essentiële vraag: in hoeverre moest de motor modern zijn, en in welke mate mocht hij zich klassiek tonen? Naar eigen zeggen is Matsamura de hele duur van de ontwikkeling die afweging in gedachten blijven houden.

Om de Z900RS op een motor uit de jaren zeventig te laten lijken werd de zitpositie bewust verlaagd en meer in het silhouet geïntegreerd. Zijn meest iconische element schuilt ongetwijfeld in de vormgeving van de benzinetank, die een druppelvorm aanhoudt en waarvan de ‘Z900’-belettering sterk doet denken aan het Kawasaki-opschrift van de Z1. Op het eerste gezicht zou je ook denken dat Kawasaki opnieuw de oude tellerpartij heeft bovengehaald, maar die heeft een moderne update gekregen en geeft nu meer hedendaagse gegevens weer. De zijspiegels lijken eveneens kopieën van die van de Z1, maar dankzij moderne technologie hebben ze geen last meer van trillingen. Verder zocht Matsamura aansluiting bij de Z1 door de vorm van het frame en van het motorblok, terwijl ook de keuze voor chroom op het stuur en het erg grote achterlicht heel erg retro is.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!