Motorfietstests / Husqvarna Vitpilen 701

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Drie jaar lang zagen we hem van salon naar salon verhuizen, steeds in de vorm van een min of meer productierijpe conceptfiets. Maar nu is de heerlijke Husqvarna Vitpilen 701 eindelijk klaar.

Het eerste contact met de Vitpilen 701 is ontnuchterend. Met een zadel dat zich op een hoogte van 83 centimeter bevindt, kan niet iedereen met beide voeten aan de grond. En zelfs na een korte rit vragen je billen en polsen zich af waaraan ze deze geseling verdiend hebben. Vanuit dat oogpunt verloochent de Vitpilen 701 zijn roeping van caféracer niet. Comfort? Niet nodig. Het belangrijkste is een sterke look. Een unieke identiteit. En geef toe: qua design valt er weinig op deze Husqvarna aan te merken. De Vitpilen wil uniek zijn in zijn soort en het seriemodel voldoet perfect aan de initiële verwachtingen van zijn hoofddesigner, de Fransman Maxime Thouvenin: “Een krachtige eencilinder, met een tank, een achterbeugel en een klein zadel.” Punt. 

Met de Vitpilen wil Husqvarna dus terugkeren naar de basics van de motorfiets. Maar dan wel netjes afgewerkt. Motor en chassis werden overgenomen van de KTM 690 Duke, met evenwel een aangepaste versnellingsbak om er een quickshifter op te monteren, maar elk ander onderdeel van deze motorfiets is nieuw en zorgvuldig afgewerkt. Zoals het prachtige zadel van hoogwaardig leder. Zoals de lichtsignatuur, die de Vitpilen meteen onderscheidt van de rest, met zijn ronde koplamp met ledrand en zijn mooi in de achterbeugel geïntegreerde achterlicht. Zoals de hoge benzinetank met zijn zeer netjes afgewerkte dop waarin het merklogo is gegraveerd. Of zoals de nummerplaathouder met zijn richtingaanwijzers, gemonteerd op de schommelarm om de achterbeugel niet te verzwaren. 

  • Less is more
  • Uniek aanbod
  • Vinnige eencilinder
  • Gepeperd prijskaartje
  • Beperkt comfort
  • Beetje krappe voorrem
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!