Motorfietstests / Husqvarna Norden 901 Expedition (2023) - echt avontuur

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Husqvarna Norden 901 is er nu ook als nog avontuurlijkere Expedition. AutoGids doet de test.

Concept Husqvarna Norden 901 Expedition

De Expedition is gebouwd rond hetzelfde frame als dat van de gewone Husqvarna Norden 901 en gebruikt hetzelfde motorblok: een paralleltwin die een vermogen van 105 pk paart aan een maximumkoppel van 100 Nm. Ook de tankinhoud van 19 liter bleef hetzelfde, net zoals de remmen van J.Juan-makelij. Wat verandert er dan wel? De software, want op de Expedition is ook de werking van het ABS gelinkt aan de gekozen rijmodus. In de Offroad-stand is de gevoeligheid bijvoorbeeld aangepast aan het rijden op onverhard.

De Rally-setting verhuist van de optielijst naar de standaarduitrusting, de tractiecontrole kan je instellen van weinig (stand 1) tot veel hulp (stand 9) en kan desgewenst ook volledig uitgeschakeld worden. Opgepast: elke dat je de Husqvarna Norden 901 Expedition weer start, wordt de tractiecontrole automatisch weer geactiveerd. De multimediamodule op het digitale dashboard biedt een hele speeltuin aan instelmogelijkheden, dankzij de vier knoppen op het stuur verlies je je weg niet in het doolhof van tabbladen en menu's. De bediening verloopt vlot en natuurlijk.

Het hogere scherm van de Husqvarna Norden 901 Expedition staat garant voor een betere geleiding van de rijwind en de zijtassen nodigen je uit om vanuit de showroom meteen naar Mongolië te rijden. Maar het grootste pluspunt van de Expedition is de WP XPLOR-vering, waarvan de veerweg van 220 naar 240 millimeter groeit. Dat zorgt niet alleen voor wat extra comfort op moeilijke ondergrond, maar vergroot ook de grondspeling.

Rijgedrag Husqvarna Norden 901 Expedition

Het blok van de Husqvarna Norden 901 Expedition is waanzinnig leuk. We kiezen voor de combinatie van de Rally-rijmodus met standje 1 van het Offroad-ABS, die ons uitstekend bevalt op zowel we zware terreinsecties als op de glooiende asfaltwegen waaruit het parcours bestond. Een minpuntje: de tweepitter draait niet trillingsvrij, zeker niet wanneer je flink doortrekt vanaf een 5.000 toeren. Ook het schakelen vraagt wat aandacht, vooral bij de overgang van een naar twee verzeil je soms in neutraal - zelfs met de standaard gemonteerde up-downquickshifter. De remmen zijn net goed genoeg.

De Husqvarna Norden 901 Expedition staat standaard op Pirelli-rubber van het type Scorpion Rally, banden die enorm veel grip ontwikkelen en dus vertrouwen geven in de modder en in het nat. Natuurijk speelt ook het rijwielgedeelte een belangrijke rol: rechtopstaand naar voren leunend met je knieën tegen de tank voelt je hoe gemakkelijk de 214,5 kilogram wegende Norden Expedition door het zand stuift.  Voor wie het comfortzadel wat te breed, biedt Husqvarna ook een smaller exemplaar aan dat je kan bestellen via de accessoirescatalogus. Husqvarna heeft een heleboel off-roadervaring in huis en dat merk je aan details zoals het makkelijk los te klikken zijpaneel dat de gereedschapskit ontbloot. Of aan de makkelijk bereikbare luchtfilter.

Verdict Husqvarna Norden 901 Expedition

Met een prijskaartje van 16.549 euro is de Expedition een dikke duizend euro duurder dan de standaardvariant van de Husqvarna Norden 901. Is deze motor die meerprijs ook waard? Zeker, toch als je op zoek bent naar extra terreinpotentieel en hunkert naar grote avonturen.

Bron: lees het volledige testverslag van de Husqvarna Norden 901 Expedition in Motorrijder