Motorfietstests / Honda CB650F : Four forever

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Midsizeroadsters met vier cilinders zijn schaars geworden. De Honda CB650F is zo’n koppige uitzondering. Na drie jaar werd hij onder handen genomen, waarbij zijn viercilinder nog 5 pk won.

Wie hoopt zijn eerste motor te hebben gevonden met de Honda CB650F, is eraan voor de moeite. Want deze betaalbare roadster van 650 cc is jammer genoeg niet weggelegd voor jongeren met een A2-rijbewijs. Wie daarentegen het motorrijden opnieuw wil oppikken of de vier resterende roadsters bij de concurrentie al wat te krachtig vindt, zal deze lichte viercilinder (208 kilogram) met zijn iets sportievere inborst vast meer zijn ding vinden. Voor 2017 is het vrij eenvoudige rijwielgedeelte van de CB650 (dat bestaat uit een stalen kader van het Diamant-type en een grote aluminium schommelarm) licht aangepast. Zo zien we een nieuwe Showa-voorvork (niet omgedraaid en niet regelbaar), naast Nissin-remzadels met vier zuigers en een moderner front, met ledkoplampen. 

De viercilinder beantwoordt voortaan aan de Euro 4-normen, maar won ook aan vermogen en temperament. Door aanpassingen aan de luchtinlaat (via nieuwe inlaatkanalen) en de uitlaat vond Honda 5 pk extra, wat het totaal op 91 pk brengt. Maar allicht de meest interessante wijziging bij deze update is dat de verhoudingen van de versnellingsbak iets ingekort werden tussen de tweede en de vijfde.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!