Motorfietstests / BMW R 18 : Rock-‘n- Rollattitude

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met de R 18 stort BMW zich op het segment van de cruisers. Dit nieuwe model zal de vaste klanten van het Beierse merk zeker verrassen met zijn stijl, die geïnspireerd is op die van de R 5 uit de jaren 30. Een aangename verrassing of niet?

Voor alle duidelijkheid: het exemplaar dat u hier op de foto’s ziet, is de First Edition-versie, die sinds de lancering van de R 18 wereldwijd beschikbaar is. Deze versie is voorzien van exclusieve elementen gelakt in een klassieke zwarte kleur met dubbele witte ‘krijtrand’, evenals tal van verchroomde oppervlakken, een badge op het zadel en een verchroomd First Edition-typeplaatje op de zijcovers. Voor bepaalde markten zal een standaardmodel worden gereserveerd, maar voor België was op het moment van schrijven nog geen informatie noch prijs beschikbaar.

Wie pas sinds een jaar of vijftien geïnteresseerd is in BMW, zal wellicht wat van zijn stuk gebracht worden door de styling van deze R 18. Een beetje zoals de R 1200 C en CL, BMW’s laatste twee cruisers, die ook al behoorlijk Amerikaans oogden, maar helaas ondergemotoriseerd waren. De Duitse fabrikant lijkt lessen te hebben getrokken uit deze dubbele commerciële mislukking en pakt voor zijn R 18 uit met de grootste cilinderinhoud in zijn geschiedenis: een flat twin bijgenaamd ‘Big Boxer’, zeker het meesterstuk van deze nieuwe motorfiets. Vooral visueel maakt dat blok indruk, met zijn twee cilinderkoppen die aan weerszijden van het chassis uitsteken. Maar in absolute zin springt eigenlijk de hele machine in het oog… 

  • Adembenemend motorblok
  • Extravagante machine
  • Geslaagd ‘modern-klassiek’ design
  • Algemeen comfort
  • Plaatsing van de bedieningselementen
  • Aanzienlijk gewicht
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!