Korte tests / Volkswagen Golf R Variant (2022) - tussen Octavia RS en Audi RS 4

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De VW Golf R is er nu ook als Variant. AutoGids doet de test met de tot break omgeschoolde hot hatch.

Concept

We waren erg te spreken over de jongste generatie van de VW Golf R, wat meteen het beste doet vermoeden voor deze Variant. Aan de technische basis wordt immers niet geraakt. Dan hebben we het in de eerste plaats over de 2 liter-turbobenzine, opnieuw goed voor een vermogen van 320 pk voor een maximumkoppel van 420 Nm.

LEES OOK Volkswagen viert 20 jaar VW Golf R: de highlights

Met bijna 1,7 ton is de Volkswagen Golf R Variant wat zwaarder dan de hot hatch waarop hij zich baseert, toch sprint deze bruisende break in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u, al kon (*) je de elektronisch geregelde snelheidslimiet optioneel verleggen naar 270 km/u. 

Om het beste uit de VW Golf R te halen, moet je hoe dan ook in de optielijsten duiken en bijbetalen voor de R Performance-pakket dat de extra rijmodi Drift en Nürburgring toevoegt. En die spelen onder meer met de kalibratie van de 4Motion-vierwielaandrijving, die het motorkoppel niet alleen van de voor- naar de achteras stuurt wanneer er tractieverlies optreedt, maar dat koppel ook tussen de achterwielen verdeelt via torque vectoring.

(*) De testwagen was nog uitgerust met de R Performance-extra's die de topsnelheid verhogen en extra rijmodi toevoegen, maar dat pakket is intussen niet meer bestelbaar...

Rijgedrag

Zorgde de 4Motion-vierwielaandrijving met centrale Haldex-koppeling er steevast voor dat de VW Golf R minder kwiek voor de dag kwam dan de voorwielaangedreven GTI, dan zijn de rollen helemaal omgedraaid bij generatie 8. Natuurlijk onderstuur bij het inkomen van de bocht wordt nagenoeg geëlimineerd door de XDS-sperfunctie op de voorwielen, terwijl de achterzijde graag een pasje opzij zet wanneer je volgas weer uitaccelereert.

En dat zorgt voor een dynamische spreidstand die de Volkswagen Golf R Variant past als een handschoen. In de week kan deze break een handige en comfortabel vervoermiddel voor de familie zijn, met een testgemiddelde van 8,2 liter per 100 kilometer valt zelfs het brandstofverbruik uitstekend mee. Om in het weekend te veranderen in een woesteling die bergwegen bedwingt. Die veelzijdigheid wordt versterkt door de soepele turbomotor, die zich zowel meegaand als uitbundig toont. En door de gerobotiseerde DSG-transmissie, die sneller van karakter verandert dan de gemiddelde politicus. Alleen hadden we graag een echte schakelpook gezien in de plaats van die onnozele versnellingshendel.

Nu zijn er wel verschillen tussen de vijfdeurs en deze break. En dan hebben we het niet alleen over de extra beenruimte op de achterbank of over het grotere koffervolume - tot 1.642 liter, maar ook over de wat gereduceerde speelsheid. Het blijft een speelvogel, maar door het wat hogere gewicht, de langere wielbasis en de mindere koetswerkstijfheid heeft de VW Golf R Variant wat meer overtuigingskracht nodig om te veranderen van familievader in een regelrechte hooligan. Nu goed, misschien maar goed ook...

Verdict

Als Variant oogt de VW Golf R wat minder strak, terwijl ook de dynamische prestaties een beetje lijden onder de transformatie van vijfdeurs naar break. Maar dat neemt niet weg dat deze Volkswagen zich ontpopt tot de ideale gezinswagen voor vaders en moeders die op zoek zijn naar dat tikkeltje extra. Vooral de vernieuwde 4Motion-vierwielaandrijving doet wonderen voor het rijplezier, maar alleen als je dat echt wil. Want bij dagelijkse verplaatsingen heb je nauwelijks in de gaten dat je met dergelijk kanon onderweg bent. 

Want de Volkswagen Golf R Variant zou wel eens de ideale mix tussen de veel bravere Skoda Octavia RS Combi en de veel duurdere Audi RS 4 Avant kunnen zijn. In het blauw en met die zilverkleurige zijspiegels wordt de afstand tussen Wolfsburg en Ingolstadt merkelijk kleiner. 

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC