Korte tests / Volkswagen Golf eHybrid (2021) - prettiger als PHEV?

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Volkswagen Golf is er nu ook als 204 pk sterke eHybrid. AutoGids doet de test.

Concept

De Volkswagen Golf 8 heeft geen recht meer op een volledig elektrische versie – wie een opvolger zoekt voor zijn e-Golf, kan voortaan bij de ID.3 terecht – maar voor de rest kan de populaire middenklasser uit Wolfsburg nog altijd prat gaan op een bijzonder gevarieerd aanbod voor zijn aandrijving: TSI’s op benzine, TDI-diesels, mildhybride eTSI’s, een TGI op aardgas en niet langer één, maar twee plug-inhybridevarianten. Nu de naam GTE dienstdoet voor de hybride topversie met 245 pk, gaat de ‘basisversie’ als eHybrid door het leven.

Die laatste is even krachtig als de GTE van de vorige generatie waarvan hij ook het recept overneemt: een 1.4 TSI van 150 pk en 250 Nm gecombineerd met in de gerobotiseerde versnellingsbak met zes verhoudingen een synchrone elektromotor met permanente magneet die goed is 110 pk en 330 Nm. De combinatie van beide levert 204 pk en 350 Nm op. Ooit waren dat GTI-cijfers, maar als plug-inhybride sleurt de eHybrid natuurlijk niet alleen het gewicht van zijn elektromotor, maar ook van zijn batterijpakket mee.

Rijgedrag

Het is dat accupakket waarin het grootste verschil met de Golf 7 GTE schuilt: door een verbeterde chemische samenstelling van de cellen bedraagt de capaciteit van de lithium-ions nu 13 kWh in plaats van 8,8 voordien. En dat komt natuurlijk het elektrische rijbereik ten goede. VW geeft daarvoor 71 kilometer op (WLTP), tijdens onze test schommelde het tussen de 50 en de 64 kilometer – nog altijd niet slecht gezien de snelwegkilometers die ons traject behelsde. Het WLTP-normgemiddelde bedraagt 0,9 liter benzine per 100 km, maar aangezien we ook enkele keren met lege batterijen rondreden, kwamen we uit op een testgemiddelde van 3,8 l/100 km, met een ‘normale’ tot vlotte rijstijl.

Want hoewel hij met 7,4 seconden voor het sprintje van 0 tot 100 km/u geen rijdend obstakel vormt, kunnen we de eHybrid bezwaarlijk een sportieveling noemen, al was het maar door het dode gewicht van de batterijen dat hij constant meezeult (zo’n 135 kilo). Nee, de eHybrid moet het eerder hebben van zijn compromis tussen comfort en wegligging – op zijn 16-duimwielen was onze test-Golf trouwens een pak toegeeflijker dan de technisch identieke Audi A3 40 TFSIe op zijn optionele zeventienduimers waarmee we toevallig vlak voordien konden rijden.

Verdict

Al bij al vergt de VW Golf eHybrid maar weinig compromissen. Zoals gewoonlijk boet je wat in aan koffervolume (108 liter), terwijl ook de benzinetank wat krimpt, maar het plug-inhybride aandrijfgeheel is erg geslaagd voor een normaal dagelijks gebruik. Het verschil in aankoopprijs met een klassieke Golf recupereer je wel enkel in een bedrijfscontext. En natuurlijk is zoals bij elke plug-inhybride zo vaak mogelijk opladen de boodschap.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC