Korte tests / Toyota Prius Plugin: elektrisch à la carte

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De facelift die is aangekondigd voor de Prius heeft geen gevolgen voor de plug-in hybride variant van de berline. Met zijn batterij van 8,8 kWh belooft hij 50 kilometer elektrisch rijbereik. Dat gingen we even na.

Naast de zelfopladende Prius, waarvan zopas een facelift is voorgesteld (en die dus niet aan de stekker moet worden herladen), biedt Toyota ook nog een herlaadbare Plugin-versie aan, die in zuiver elektrische modus een reëel rijbereik van 50 kilometer zou bieden (63 kilometer op de NEDC-cyclus). Wat is daarvan aan?

Wat er verandert

De 1.8-benzinemotor met 98 pk uit de klassieke Prius en het aandrijfgeheel ontwikkelen een identiek systeemvermogen van 122 pk. Het hele elektrische gedeelte werd daarentegen 83 procent groter. De batterij kan voortaan 8,8 kWh opslaan (120 kilo), terwijl het gecombineerde vermogen van de twee synchroonmotoren met permanente magneet piekt op 92 pk in de zuiver elektrische modus. Daarmee liggen snelheden van tot 135 km/u puur op elektrische kracht binnen bereik. Concreet kondigt de Prius PHV een gemengd normverbruik aan van 1,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 28 g/km. Daarmee ontslaat hij zich van alle fiscale beperkingen die zullen worden opgeworpen door de wetgevers van Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

Er zijn vier rijmodi: HV voor hybride, EV voor elektrisch, EV City voor in de stad (lager vermogen en aangepaste sturing) en Battery Charge, waarbij zoals de naam aangeeft de batterij tijdens het rijden wordt opgeladen (lang drukken op HV/EV-knop), maar dat gaat dan wel ten koste van een fors benzineverbruik.

Hoe hij rijdt

Zolang je de batterij aan een klassiek stopcontact hebt opgeladen, geeft de auto na het starten voorrang aan elektrisch rijden. Het beschikbare vermogen voldoet perfect en is onmiddellijk beschikbaar (vanaf 0 o/m), wat wel zo prettig is. Je krijgt deze Plugin kortom gemakkelijk onder de knie. En hij is behoorlijk performant, aangezien je 40 kilometer zuiver elektrisch kan rijden mits je een paar voorwaarden in acht neemt. Wie zijn rijstijl niet aanpast, geraakt 30 tot 35 kilometer ver op stroom. Eens de batterij leeg is, schakelt het systeem automatisch de verbrandingsmotor in, die relatief discreet voor de dag komt in vergelijking met in andere hybride producten van het merk.

Over een afstand van 500 kilometer (met veel stukken snelweg) bleef ons verbruik steken op 3,6 l/100 km, wat toch opmerkelijk is. Uiteraard zullen gebruikers die veel in de stad rijden en vaak kunnen herladen ver onder die grens blijven. Deze Prius overtuigt dus zeker. Maar hij is ook niet perfect: zijn prijskaartje (41.980 euro) ligt even hoog als dat van een zuiver elektrische auto zoals de Hyundai Kona EV of Kia e-Niro met een batterij van 64 kWh, de accu doet de derde zitplaats achterin en veel koffervolume verdampen (er blijft slechts 360 liter over), de schokdemping is te soepel (de auto pompt, vooral de achtertrein die het gewicht van de batterij torst) en de centrering van het stuur is willekeurig, wat de rechtuitstabiliteit schaadt. Maar los daarvan is de Prius Plugin een aangename auto en vormt hij een van de beste oplossingen voor wie geen toegevingen wil moeten doen op de lengte van zijn trajecten.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC