Korte tests / Tesla Model Y Performance (2022) - made in Berlin

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Tesla Model Y Long Range bleek een schot in de roos. Met de Performance wil de Amerikaanse constructeur van elektrische wagens nog harder op het doel schieten. En neem dat gerust letterlijk.

Concept

In tegenstelling tot de Tesla Model Y Long Range, die nog even in China zal worden gebouwd, komen alle Performance-afgeleiden uit de nieuwe Gigafactory in Berlijn. Misschien is dat wel het belangrijkste nieuws van deze variant, want die Europese productiesite zou hogere bouwstandaarden moeten zetten. Zo wordt het chassis van de Tesla Model Y Performance – middels een nieuw gietprocédé – samengesteld uit een voor- en achterkant in één stuk, waardoor de onderbouw ineens een stuk rigider wordt.

Ook de batterij van de Tesla Model Y Performance krijgt een upgrade: van de 2.170 cellen die vandaag worden gebruikt, gaat het naar 4.680 cellen. Het spreekt voor zich dat dit nieuwe accupakket zowel het rijbereik (Tesla belooft een stijging van 54 procent) als de prestaties gevoelig moet verbeteren. De in Duitsland geassembleerde Model Y’s krijgen ook een hoedenplank (niet beschikbaar op de Long Range), ruitenwisserverwarming, rondere sproeiers voor de voorruit, een grotere interieurcamera en een AMD Ryzen-processor voor het infotainmentsysteem. Bij die laatste update zijn ondertussen wel al wat bedenkingen gerezen vanuit de fanbase, omdat de AMD-CPU meer energie zou verbruiken en daardoor dus zwaarder zou wegen op het rijbereik. You win some, you lose some...

Nu, aan die goednieuwsshow moet onmiddellijk toegevoegd dat het leeuwendeel van die alteraties nog niet vervat zaten in onze testwagen. In essentie was onze Performance nog altijd een Long Range zij het met wat meer power. Tesla kan ook nog niet zeggen wanneer het dat aangepaste chassis of de nieuwe batterij in dienst zal nemen. De vertragingen bij de bouw van de site in Berlijn zijn nog altijd niet helemaal weggewerkt, waardoor de Amerikaanse constructeur nog even verplicht is vast te houden aan zijn gekende bouwmethodes. Het is meteen ook de reden waarom elke vandaag bestelde Model Y Performance altijd in het zwart komt. De lakkerij staat nog niet helemaal op punt, waardoor de andere kleuren nog even op het schap moeten blijven.

Rijgedrag

De inductiemotor vooraan en de – komt ie – interne permanent magnetische synchrone reluctantiemotor achteraan zijn dezelfde als die van de Tesla Model 3 Performance. En voorlopig geldt dat ook voor de 75 kWh sterke batterij. Alleen staat de Model Y een stuk hoger op zijn veerpoten, met dus een hoger zwaartepunt en dito luchtweerstand tot gevolg, waardoor de Performance-afgeleide van de SUV op alle metingen die ertoe doen, de Model 3 voor moet laten.

Zo heeft de Tesla Model Y Performance 3,7 seconden nodig om 100 km/u aan te tikken (tegenover 3,4 seconden voor de Model 3), terwijl hij met het opgegeven normverbruik van 15,6 kWh per 100 km (Model 3: 14,0 kWh/100 km) ook ‘maar’ 514 kilometer ver zou raken op een batterijlading (Model 3: 547 kilometer). In de praktijk zijn die verschillen echter verwaarloosbaar. Ook in de Tesla Model Y Performance blijken de acceleraties misselijkmakend snel, terwijl je evenzeer mag rekenen op een realistische radius van 450 kilometer. Daarvoor moet je het dus niet laten.

De Tesla Model Y Performance ligt eveneens een centimeter lager tegen het asfalt en staat altijd geschoeid op stevige 21-duimers. Wetende dat de Long Range al niet de meest comfortabel gedempte SUV was, kan je je allicht wel voorstellen dat dat er niet op is verbeterd in de Performance. Bovendien is de stuurbekrachtiging nog altijd iets te direct, waardoor je nogal hardhandig tegen de deur wordt gegooid als je iets te snel een bocht rondt. Goed omsluitende sportstoelen – in plaats van die gladde en veel te vlakke fauteuils die Tesla nu gebruikt – zouden dat deels kunnen oplossen, maar die ontbreken vooralsnog.

Verdict

Anders dan bij de Model 3 vormt de Performance-versie geen meerwaarde voor de Tesla Model Y. Steek het op het hogere zwaartepunt, op het te directe stuur en op de weinig steun biedende voorstoelen, want die zorgen ervoor dat je het extra prestatiepotentieel niet kan omzetten in meer rijdynamiek.

En voor die paar tienden die de Performance sneller wegschiet wanneer het verkeerslicht op groen springt, hoef je het evenmin te doen. Waar is de concrete winst dan? Nu horen we in de voorwaardelijke wijs te spreken, want wanneer Tesla zijn Gigafactory in Berlijn op volle toeren krijgt – met alle technische voordelen vandien – dan zouden we onze mening over de Tesla Model Y Performance misschien moeten herzien.

Bekijk ook onze video over de Tesla Model Y

Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen