Korte tests / Peugeot 5008 2.0 BlueHDi - bijgeknipte puntjes

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Peugeot heeft de 5008 langs de plastisch chirurg gestuurd voor een verkwikkende facelift. AutoGids probeert modeljaar 2021 van de gezins-SUV aan het stuur van de 2.0 BlueHDI.

Concept

De 3008 en 5008 bespelen dan wel een andere categorie, toch is het een eeneiige tweeling, met een identieke bouw tot aan de middenbeuk. Het is dan ook logisch dat allebei op hetzelfde moment even langs de stilisten moesten om de puntjes te laten bijknippen.

De (tegenover de 3008) 16,5 centimeter langere wielbasis en zo’n 20 centimeter langere carrosserie maken van deze 5008 een zevenzitter, en de Fransen geven die twee opklappende stoeltjes in de koffer standaard mee op alle versies, in tegenstelling tot soortgelijke terreinbreaks van duurdere merken. Netjes.

Weggedrag

Modeljaar 2021 verwelkomt dezelfde veranderingen als het broertje van hiernaast, dus met dezelfde nieuwe snoet en andere gemoderniseerde aankledingen. Beide hebben nu ook enkele verbeterde rijhulpsystemen aan boord, zoals een adaptieve snelheidsregelaar die tot 0 km/u gaat, in combinatie met actieve rijvakhulp, waardoor de auto zich semi-autonoom doorheen een file kan loodsen. Ook de automatische noodrem is aangepast, met detectie van zwakke weggebruikers gedurende dag en nacht. Dat laatste dankzij een verbeterde camera, die voorbij het bereik van de grootlichten kan kijken.

PSA’s uitstekende 2 liter-diesel is in dit model nog wel verkrijgbaar, immer met achttrapsautomaat, en hij smeedt een zeer fijn huwelijk met het spits sturende chassis van de 5008. Dat inmiddels karakteristieke kleine stuur lijkt misschien wat vreemd in een auto van dit formaat, maar het went meteen en maakt dat je opvallend vinnig kan laveren met deze Fransoos, met ook nog eens een goeie controle van rolneigingen.

Het grootste verschil met de 3008 is trouwens dat de grote broer niet als hybride te krijgen valt. De kleine diesel van 130 pk, een 1,5 liter, zit wel in het aanbod, net als een 1.2- en 1.6-benzine, met dezelfde vermogens als de twee zelfontbranders.

Verdict

Met zijn monovolumecarrosserie was de eerste 5008 gezinsvriendelijker dan deze, die zich eerder als SUV voordoet. De prettige mechaniek en de knappe cockpit maken veel goed. Voor wie dit soort auto van doen heeft, een aanrader.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC