Korte tests / Opel Grandland GSe Hybrid 300 (2023) - wezenlijk sportiever?

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Opel Grandland GSe heeft nog steeds dezelfde 300 pk sterke hybride aandrijflijn, maar zou sportiever dan ooit moeten zijn. Waar maakt deze SUV dan het verschil?

Concept Opel Grandland GSe

De geschiedenis achter de GSe-badge kon je ook al lezen in de test van de Opel Astra GSe, maar kort samengevat proberen de drie letters rijplezier te bezorgen zonder aan je ecologisch geweten te knagen. Elektrificatie is daarbij het toverwoord, elke GSe die op de markt komt zal dus deels of volledig elektrisch aangedreven worden om de CO2-uitstoot te drukken.

In het geval van de Opel Grandland GSe betekent dat de comeback van de 300 pk sterke plug-inhybride combinatie, die voor de facelift van het model al als ‘Hybrid4’ door het leven ging. De benzinemotor is een 200 pk sterke 1.6 PureTech-viercilinder, die wordt bijgestaan in zijn taak door twee elektromotoren. Die op de vooras is 110 pk sterk en zit ingewerkt in de 8-trapsautomaat van Aisin, die op de achteras levert maximaal 113 pk en draagt zijn vermogen rechtstreeks over aan de achterwielen. Dankzij een batterijpakket van 14,2 kWh kom je in theorie zo’n 63 WLTP-kilometers ver zonder een druppel benzine te verbruiken.

Op uiterlijk vlak onderscheidt de Opel Grandland GSe zich van zijn conventionele broers met een reeks zwarte accenten, voornamelijk op de neus, maar ook het dak contrasteert met de koetswerkkleur en je kan zelfs de motorkap zwart laten spuiten. De specifieke 19-duimsvelgen hebben een complex, maar knap design dat ook een aerodynamische functie vervult. Tenslotte omvat de transformatie nog een setje sportstoelen van Alcantara, al behouden ze nog steeds het AGR-ergonomiecertificaat waar Opel zo trots op is.

Maar dit alles vormt nog geen wezenlijk verschil waarmee de Opel Grandland GSe sportiever zou zijn dan zijn voorganger, de Hybrid4. Daarvoor moeten de nieuwe dempers van Koni zorgen, die gestuurd worden middels een kleppensysteem. Het gevolg is een grotere spreidstand tussen comfort en sport, wat je zelf kan regelen via de rijmodi (Electric, Hybrid, Sport en 4X4), die eveneens de sturing van de aandrijflijn en de weerstand in het stuurwiel aanpassen.

Rijgedrag Opel Grandland GSe

Het resultaat? In tegenstelling tot de Opel Astra GSe, die dezelfde behandeling kreeg maar het moet stellen met één elektromotor en ‘slechts’ 225 pk, voelt de Opel Grandland GSe wezenlijk sportiever aan dan het basismodel. De achterste elektromotor zorgt voor een onmiddellijke respons op het gaspedaal en vangt de aarzeling van de automaatbak op. Na een korte opbouw kan je dus aanspraak maken op het volledige vermogen, waarmee de Grandland GSe een stevig tempo laat optekenen. De sprint van 0 naar 100 km/u is voorbij in iets meer dan 6 seconden en ook hernemingen gaan zo vlug als je het zou verwachten van deze sportieve SUV.

Wat niet betekent dat je geen compromissen moet maken. Hoewel de FSD-dempers van Koni een knap staaltje techniek zijn, zijn ze ook merkbaar steviger dan wat je standaard krijgt op een Grandland. Hard kan je het nooit noemen, en ook korte oneffenheden zoals putten in het wegdek worden opgevangen zonder een harde klap, maar je mist toch wat comfort aan een normaal tempo. Hetzelfde geldt voor de sportstoelen die eigen zijn aan de Opel Grandland GSe: stevig zonder écht hard te zijn.

Bovendien is het zelfs met een hoogwaardige ophanging moeilijk om het meergewicht van een plug-inhybride aandrijflijn te camoufleren. De Opel Grandland GSe zet namelijk zo’n 1,9 ton op de weegschaal, toch een meergewicht van een kleine 400 kilo ten opzichte van een Grandland op benzine of diesel. Een gewicht dat je duidelijk voelt als het tempo wat omhoog gaat in de bochten en bij het remmen. Anderzijds heb je niet snel door hoe hard het gaat door de hoge zitpositie van de Grandland, die je innerlijke snelheidsgevoel een beetje wegneemt.

Met een vanafprijs van 56.776 euro is de Opel Grandland GSe beslist geen koopje, maar Rüsselsheim pareert wel door het model zo goed als compleet uit te rusten, met enkel een lakkleur, een boordlader van 7,4 kW, nightvision en een parkeerhulp op de optielijst. Een bomvolle Grandland GSe gaat dus over de toonbank voor net iets meer dan 60.000 euro. Dankzij zijn lage CO2-uitstoot komt hij ook nog even in aanmerking voor een voordelige fiscale aftrekbaarheid.

Verdict Opel Grandland GSe

Waar de Astra GSe iets te soft was om echt te kunnen spreken over een sportief model, voldoet de Opel Grandland GSe precies aan de verwachtingen: een vlotte en iets steviger geveerde SUV die er bovendien knap uitziet en goed is uitgerust. De keerzijde is wel dat je wat comfort opoffert en dat je het hoge gewicht van de batterij steeds gewaar blijft. En je moet regelmatig een stekker zoeken om het maximale uit de aandrijflijn te halen.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC