Korte tests / Mercedes C 200 Break (2021) - goed genoeg?

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Ook als Break belooft de nieuwe Mercedes C-Klasse een heleboel comfort en verfijning, maar kan het aandrijfgeheel wel mee? Want de C 200 houdt het bij een benzinemotor met een cilinderinhoud van slechts 1,5 liter.

Concept

Zet de nieuwe naar de vorige Mercedes C-Klasse en je moet zoeken naar de visuele verschillen. De jongste generatie krijgt een scherpere frontpartij en ook de lichtblokken zijn anders, verder lijkt de W206 erg op zijn voorganger. Al werd hij wel een stuk groter, vooral om het klasseverschil met de Mercedes CLA en CLA Shooting Brake te accentueren. De nieuwe Mercedes C-Klasse is meer dan 6 centimeter langer geworden, de spoorbreedte en de wielbasis groeien met respectievelijk 5 en 2,5 centimeter. En daar profiteren vooral de passagiers op de achterbank van.

De nieuwe Mercedes C-Klasse Break is iets ruimer geworden, met aan laadvolume dat schommelt tussen minimum 490 en maximum 1.510 liter. De laadvloer is valk en de achterbank laat zich eenvoudig neerklappen, zoals dat vandaag hoort in een moderne break.

Binnenin trekt Mercedes de kaart van de digitalisering, met een knap vormgegeven cockpitomgeving die sterk aan die van de grotere S-Klasse doet denken. Het Mbux-infotainmentsysteem is opgebouwd rond een centraal aanraakscherm van 11,9 inch die zowat alle functies bundelt. De centrale bedieningstoets op de middenconsole is geschiedenis, anno 2021 bedien je de multimediamodule met je stem. En dat gaat steeds beter. Het multifunctionele stuurwiel met soms schichtige touchpads vraagt wat gewenning, maar de zetelverstelling op de deur en de schakelpook achter het stuur blijven gelukkig behouden. Juist jammer dat de materiaalkeuze niet overal vrij van kritiek is.

Rijgedrag

De nieuwe Mercedes C Break bouwt op de tweede generatie van de MRA -architectuur die debuteerde op de S-Klasse. Zoals vanouds liggen de motoren in de lengte en drijven ze de achterwielen aan, ze draaien op benzine of diesel en krijgen sowieso de hulp van een mildhybride elektromodule op 48 volt die tot 20 pk extra levert - toch als ze niet over een plug-inhybride aandrijflijn beschikken. Zoek niet naar zescilinders, de nieuwe Mercedes C-Klasse zal enkel te bestellen zijn met een vierpitter. Ook de later verwachte AMG-variant.

De Mercedes C 200 Break houdt het bij een 1,5 liter-motor die een vermogen van 204 pk en een maximaal koppel van 300 Nm ontwikkelt, power die op de achterwielen gezet wordt via een negentrapsautomaat. Dat volstaat om in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en om een topsnelheid van 240 km/u te halen, na onze testweek noteerden we een gemiddelde dorst van 7,3 liter per 100 kilometer. De kleine krachtbron draait verrassend zacht, enkel bij vollast kreunt hij onder het flink toegenomen gewicht van de nieuwe C-Klasse. Een spurter is deze C 200 niet.

Zowel voor- als achteraan vertrouwt de Mercedes C-Klasse wederom op een multilinkophanging, maar de optionele luchtvering van de vorige generatie werd geschrapt. Omdat die optie zelden of nooit besteld werd, aldus Stuttgart. Enkel de plug-inhybride modelversies komen nog met luchtvering op de achteras, om het meergewicht van de batterijen te compenseren.

De nieuwe Mercedes C-Klasse overtuigt vooral met zijn fijnbesnaarde weggedrag dat een heleboel veercomfort combineert met een uitstekende geluidsisolatie en een volwassen aandrijfgeheel. Bijzonder sereen, zoals het een echte Mercedes betaamt. Maar zonder opofferingen op het vlak van rijdynamiek, zelfs de C 200 Break ontpopt zich moeiteloos tot een kwieke stuurmansauto met een trefzekere voortrein, een precieze stuurinrichting en een mooie balans. 

Verdict

De afzonderlijke delen maken indruk, maar het is de som die deze Mercedes C-Klasse Break zo ongelooflijk goed maken. Het koetswerkontwerp mag dan iets te behouden zijn en het interieur iets te blits, het weggedrag en het comfort staan wel op een torenhoog niveau. Zelfs over de 1,5 liter-krachtbron durven we nauwelijks klagen, al verdient het chassis minstens 100 paarden en 250 Newtonmeters extra. Je moet het alleen kunnen betalen, want een weggevertje is de Mercedes C 200 niet. En al helemaal niet als AMG Line.

Bekijk ook onze video over de Mercedes C-Klasse

Prijs meer over de geteste versie
Score redactie NC
Bereken de leaseprijs van deze wagen