Korte tests / Maserati Ghibli Hybrid - op hoop van zegen

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Maserati biedt de vernieuwde Ghibli nu ook aan als Hybrid, maar volstaat dat om de kloof met de concurrentie te dichten?

Concept

Maserati herschikt het Ghibli-gamma en schrapt de dieselversie, in de plaats komt een hybride variant. De De aandrijflijn combineert een 2 liter-turbobenzine van Alfa Romeo met een elektromodule op 48 volt, dankzij een elektrische supercharger goed voor een systeemvermogen van 330 pk en een maximumkoppel van 450 Nm. Die geëlektrificeerde power wordt op de achterwielen gezet middels een achttrapsautomaat van ZF-makelij. De Hybrid is 80 kilogram lichter dan de Ghibli Diesel die hij vervangt. Om de gewichtsverdeling te optimaliseren, legt Maserati de accu's achterin. 

De Maserati Ghibli Hybrid sprint in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 255 km/u. Belangrijker is het normverbruik, dat 8,1 liter per 100 kilometer bedraagt. Dat is het CO2-equivalent van 183 gram per kilometer, berekend volgens het WLTP-protocol. Aan die cijfers zie je dat het slechts een mildhybride oplossing betreft, want stekkerversies zoals de BMW 330e of de Mercedes C 300e/300de kunnen een veel beter rapport voorleggen. Maar die klinken wel wat minder goed dan deze Maserati, want de Ghibli Hybrid komt met een aangepast uitlaatkanaal voor een betere soundtrack. En geef toe, die twee dubbele uitlaatpijpen ogen geweldig.

Weggedrag

Je herkent de Ghibli Hybrid aan de blauwe designaccenten, zoals op de zijdelingse luchtsleuven, zoals in de drietand op de C-stijlen en zoals op de klauwen van de remmen. De introductie van de Hybrid komt hand in hand met een modeljaarupdate voor de Maserati Ghibli, die je herkent aan de boemerangvormige achterlichtblokken. Zoals bij de Maserati 3200 GT, inderdaad. Binnenin vind je een hertekende middenconsole met opgewaardeerd infotainmentsysteem. De display meet nu 10,1 inch en verwelkomt nieuwe graphics voor de menu's en de tabbladen. Het is niet allemaal even hypermodern, maar de sfeer zit goed.

Ook onderweg, waar de Maserati Ghibli Hybrid zich tot prettig gezelschap ontpopt. Met een massa van bijna 1,9 tont blijft het een zware jongen, maar het levendige chassis maakt veel goed. Van een Maserati verwacht je niet de sobere efficiëntie van een hedendaagse Audi of een moderne BMW, een sportieve wagen zoals de Ghibli moet het van zijn Italiaanse temperament hebben. En dat karakter gaat niet verloren met de installatie van de mildhybride turbobenzine onder de motorkap. De eBooster en de klassieke turbo werken prima samen, waardoor het 2 liter-blok zijn vermogen heel lineair afgeeft.

Verdict

Dat Maserati nog steeds wat achter de concurrentie aanloopt, want de Ghibli Hybrid lijkt wat op een snelle noodoplossing. Wat niet wegneemt dat het mildhybride aandrijfgeheel goed gedaan is, met voldoende karakter en overtuigende prestaties. Over een gebrek aan rijplezier zal je ons niet horen klagen. Ook het opgefriste design blijft bekoren, met een speciale vermelding voor de boemerangvormige achterlichtblokken. Maar dat neemt niet weg dat er meer zal moeten gebeuren om Maserati terug op de rails te krijgen. Want de concurrentie gaat harder, momenteel.

Prijs meer over de geteste versie
Score redactie 14.80/20
Bereken de leaseprijs van deze wagen