Korte tests / Ford Mustang Shelby GT500 - baas boven baas

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Shelby GT500 is een Ford Mustang die Porsches eet als ontbijt. Wij proberen de Amerikaanse muscle car op de Lommel Proving ground.

Concept

In de Verenigde Staten hebben ze een zwak voor underdogs, voor gewone jongens die boven zichzelf uitgroeien en het geprivilegieerde establishment een pak voor de broek geven. De Shelby GT500 is zo’n selfmade superheld, een door Ford Performance opgeleide Mustang die zich op het terrein van exotische supersportwagens waagt en zorgvuldig gekweekte natuurtalenten zoals de Ferrari 812 Competizione of de Porsche 911 GT3 recht in de ogen durft kijken.

De handgebouwde 5,2 liter-V8 waarop de Ford Mustang Shelby GT500 vertrouwt, ontwikkelt een piekvermogen van 760 pk voor een maximumkoppel van 850 Nm. De zogeheten Predator-motor is een evolutie van het aluminium blok dat in de GT350 ligt en krijgt de hulp van een Roots-compressor, maar het is de nieuwe versnellingsbak waarmee de Shelby het verschil maakt.

De V8 schakelt via een gloednieuwe, in België ontwikkelde Tremec-transmissie. De zevenbak met dubbele koppeling belooft snellere schakeltijden dan de F1 van Ferrari en de PDK van Porsche, wat resulteert in indrukwekkende spurtnummertjes. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt slechts 3 seconden, de voor de Amerikanen zo belangrijke quartermile haspelt de Ford Mustang Shelby GT500 af in minder dan 11 seconden. Toch als je al die power in tractie kan omzetten, want de achterwielen zuchten en kreunen onder het meedogenloze V8-geweld.

Weggedrag

Niet alleen het rubber op de achterbanden worstelt met de haast gewelddadige aandrijflijn, ook het extra gewicht en de extra koeling van zowel de motor als de bak vragen offers. De voorzijde van de Ford Mustang Shelby GT500 lijkt wel op een gapend gat, in de motorkap steken ventilatiesleuven die de hitte van de V8 zo snel mogelijk willen afvoeren. 

Het aerodynamisch geoptimaliseerde koetswerk van de Ford Mustang Shelby GT500 genereert extra downforce, neerwaartse krachten die variëren naargelang het spoilerpakket dat je monteert. Wij reden met het Handling Package, waarbij de achterspoiler een extra Gurney-flap krijgt. Maar je kan ook opteren voor het Carbon Fibre Track Package met uit de racerij overgenomen GT4-vleugel. Dat pakket schrapt de achterbank, vervangt de standaard gemonteerde 20-duimsvelgen door exemplaren uit koolstofvezel en wisselt de Pilot Sport 4S-banden van Michelin door de kleverigere Cup 2’s. 

De ophanging krijgt een gereviseerde set-up met een aangepaste geometrie voor de ophanging, een specifieke kalibratie voor de adaptieve MagneRide-demping en een specifiek stuurhuis voor meer precisie en feedback. En dat is nodig, want de Shelby GT500 is een wild om zich heen bijtend monster. Het potentieel is enorm, maar het laat zich niet altijd even gemakkelijk exploiteren. De juiste stuurhoek en net genoeg gas, dan gaat deze Mustang als een speer. Maar de grip is delicaat: een beetje onderstuur bij het inremmen dat snel overslaat in brutaal overstuur, toch als je wat enthousiast op het rechterpedaal gaat staan.

Verdict

De Shelby GT500 is een underdog die bijt als een pitbull. Je kan haast niet geloven dat een eenvoudige Mustang kan door evolueren tot een machtig wapen waarmee je het kruim van supersportwagenland de stuipen op het lijf jagen kan. Nu is de tegenstand niet de enige die deze Ford-creatie hoort te vrezen, ook als chauffeur ben je vaker bang dan dat je eigenlijk lief is. Sensaties gegarandeerd, maar je moet een sterk hart hebben. Een domicilie in de Verenigde Staten helpt ook, daar de GT500 enkel in Amerika verkocht wordt.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!