Korte tests / Fiat Panda Sport - grote woorden

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Fiat Panda weigert uit de mode te geraken, zoals de Italiaanse stadswagen aantoont met deze hybride Sport-variant.

Concept

De Fiat Panda is er nu ook als Sport, al neem je die omschrijving het best met een korrel zout. Want dit is geen gedopeerde variant, maar een wat dynamischer aangeklede versie waarmee de Italiaanse constructeur het jongere volkje hoopt te verleiden. Onder de motorkap schuilt een de gekende 1 liter-benzinemotor, een driepitter met een vermogen van amper 70 pk. Maar omdat het een mildhybride aandrijfgeheel betreft, kan je tijdelijk op een elektroboost van 3,6 kWh rekenen. 

Ook als Sport is de Fiat Panda niet langer dan 3,65 meter, maar dankzij zijn kubusvormige koetswerk verlang je zelden naar extra ruimte. Met de achterbank neergeplooid groeit het laadvolume van 225 naar 1.515 liter, zodat je verrassend veel bagage kwijt kunt. Ook het interieur telt een heleboel slimme opbergvakken, zoals achter het aanraakscherm van de multimediamodule.

Rijgedrag

De Panda Sport weegt minder dan een ton, maar verwacht geen sportieve prestaties. De Fiat heeft 14,5 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten en op de snelweg moet je terugschakelen om een helling te nemen of een vrachtwagen in te halen. Binnen de stadsmuren voelt hij minder traag aan dan hij eigenlijk is, want de mildhybride hulp zorgt ervoor dat de Italiaan vlot van zijn plaats geraakt. De elektrohulp zorgt er ook voor dat het benzineverbruik binnen de perken blijft, al hangt veel af van de manier waarop je rijdt. Let je niet op, dan drinkt het driepittertje vlot 7 liter per 100  kilometer.

Onderweg stoorde er slechts een ding: de afwezigheid van een snelheidsregelaar.

Verdict

Het Grigio Opaco staat de Panda Sport best. Samen met de versiespecifieke designelementen zorgt die matte lakkleur ervoor dat de Italiaan jonger oogt dan hij eigenlijk is. Een gebrek aan charme kan je deze Fiat moeilijk verwijten, dankzij zijn mildhybride aandrijving is hij zelfs mee met zijn tijd. Neen, hij is niet de meest dynamische. En neen, ook technologisch hinkt hij inmiddels achterop. Maar hij oogt goed, biedt eerlijk rijplezier en beschikt over een slim interieur. Meer moet dat zelden zijn, toch niet als je jong bent en in de stad woont.

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC