Korte tests / BMW iX M60 (2022) - M, i en X in de mix

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met meer dan 600 elektropaarden op stal is de 60-versie van de BMW iX een van de krachtigste M-auto's ooit. Autogids doet de test.

Concept

Ook in het elektrische tijdperk hanteert BMW zijn M-logo om duurdere en krachtigere varianten van bestaande modellen aan te bieden. In dit geval heeft het overigens niet de 3 traditionele tinten (rood, blauw en paars), maar een mix van zwart en koperkleur.

Anders dan gebruikelijk zijn de veranderingen tegenover de modalere iX-versies, de 40 en de 50, erg beperkt. De BMW iX M60 heeft dezelfde batterij als die laatste, met een nettocapaciteit van 105,2 kWh, maar geraakt daarmee wel minder ver: zo'n 560 kilometer versus een dikke 600. Dat is omdat de achterste elektromotor meer vermogen genereert. We hebben het over een totaal van 360 kilowatt, met vooraan ook nog eens 190 kW.Met de Sport-stand en de lanceercontrole geactiveerd beschikt de BMW iX M60 over 1.100 Nm, voldoende trekkracht om je aanhangwagen aan flarden te trekken. Een trekhaak is immers beschikbaar, de auto heeft een gehomologeerd sleepvermogen van 2,5 ton.

Zelfs weegt-ie trouwens ook ongeveer zoveel, vandaar dat de acceleratiecijfers minder exuberant zijn dan je zou vermoeden. Nou ja, de BMW iX M60 gaat in 3,8 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid is ook hoger dan die van andere iX'en: 250 km/u. De meerprijs van de BMW iX M60 tegenover de andere modelvarianten is fors: ongeveer 30.000 euro is het verschil tegenover de 50, en nog eens 20.000 daarbij tegenover de 40.

Rijgedrag

Die acceleratie maakt indruk, maar is niet verschroeiend; de BMW iX M60 is tenslotte een auto van meer dan 2,5 ton. Het fijne is vooral de dubbele bodem. Voor dagelijks gebruik is de aandrijving erg dociel en netjes te doseren. Het is maar wanneer je het gaspedaal met lange slag tegen het tapijt drukt dat het geweld beheerst losbarst. Maar ook dan is het nooit overweldigend.

Met de gewrichten heeft de Motorsport-club van BMW nauwelijks gewerkt. Achteraan de BMW iX M60 zit een dikkere antirolstang en de luchtvering kreeg een andere sturing, meer niet. Het resultaat is een merkelijk stuggere demping en minder uitgesproken rolneigingen. De controle is best indrukwekkend, in bochten heb je de BMW iX M60 uitstekend in de hand, ook met dank aan de vierwielsturing. Wel mist hij het tactiele en het zinderende dat je verwacht van een sportieve versie. Finaal is dit gewoon een iX met meer spierkracht, maar meer niet.

Verdict

Met meer dan 1.100 Nm is BMW iX M60 een beul van een EV. Maar eigenlijk is de toegevoegde waarde beperkt tot die extra trekkracht, waarmee je 0,8 seconden wint op de 0-100 km/u-spurt. Dat de topsnelheid 50 km/u hoger ligt is allicht vooral voor de Duitse rijders relevant. Behalve die indrukwekkende daadkracht in rechte lijn schudt deze M geen andere sensaties uit de mouw, en geraakt hij door dat extra motorvermogen ook nog eens minder ver op een lading. De duurste iX is met andere woorden niet de beste iX.

Bekijk ook onze video van de BMW iX

Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC