Detailtests / Ssangyong Tivoli 1.6 2016

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met de Tivoli doet SsangYong zijn intrede in het bijzonder populaire segment van de kleine SUV’s. Deze nieuwkomer moet vooral scoren met zijn geslaagde looks en interessante verhouding prijs-uitrusting.

Hoewel het zich al begin jaren negentig op de automobielwereld stortte, is SsangYong er nooit in geslaagd om echt door te breken in Europa. Het moet gezegd te worden dat de eerste modellen die het Zuid-Koreaanse merk bij ons invoerde, gekenmerkt werden door een op zijn zachtst gezegd gedurfd of zelfs bevreemdend design. De eerste Actyon, de voorloper van de coupé-SUV, en Rodius, een soort lijkwagen met daarop een pergola als achterpartij, vielen dan ook niet echt in de smaak bij het traditionele Europese publiek. Ssang Yong zette echter door, bestudeerde nauwlettend de plaatselijke voorkeuren en begint beetje bij beetje een aangepast gamma aan te bieden. Te beginnen met de jongste Korando, die in 2010 gelanceerd werd en sindsdien de verkoop een stevige boost gegeven heeft, van 500 auto’s in België in 2012 tot bijna het tweevoud daarvan in 2014. Op Europees niveau wordt het streefdoel van 150.000 stuks per jaar bijna gehaald. Met de komst van de Tivoli willen de verantwoordelijken dat cijfer in 2016 echter verdubbelen. De kleine SUV met zuiderse lijnen nestelt zich dan ook in een segment in volle expansie. Bovendien kan hij een aantrekkelijke basisprijs én een erg complete uitrusting naar voren schuiven. Alleen lowcostspecialist Dacia doet beter met zijn Duster, tenminste wat de instapprijs betreft. En gezien het succes van die laatste ziet de toekomst van de Tivoli er veelbelovend uit…

  • Erg ruim interieur op alle plaatsen
  • Talrijke en doordachte opbergmogelijkheden
  • Combinatiemogelijkheden aandrijfgeheel
  • Minder goedkope afwerking dan verwacht
  • Complete en moderne instrumenten
  • Instapprijs, standaarduitrusting
  • Toegankelijkheid en vormen koffer
  • Stroeve versnellingsbakbediening
  • Eigenaardige opstelling bedieningsknoppen
  • Holle motor bij lage toeren
  • Stugge ophanging, harde stoelen
  • Vrij hoge CO2-uitstoot, geen stop-start
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 13.77/20