Detailtests / VW Golf GT 1.4 TSI & TDI 170

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met de Golf 1.4 TSI en 2.0 TDI 170 bewijst VW zijn kunnen als motorbouwer: hun krachtbronnen zijn net even krachtig, drukgevoed en rechtstreeks ingespoten.

Nooit kwam een benzinemotor met hetzelfde vermogen zo dicht in de buurt van een diesel en was hij zo perfect vergelijkbaar. Een twincharger evenaart een turbodiesel, op voorwaarde dat het een direct ingespoten exemplaar is... Maar ons opzet was niet om u hier een tweekamp voor te schotelen, want het beoogde publiek is zeker niet hetzelfde. Door een beroep te doen op dubbele drukvoeding - compressor plus turbo - bewijst VW ons dat je heel wat auto kan maken met een viercilinder van slechts veertienhonderd cc. De 1.4 TSI wil niet louter de benzinemotor in ere herstellen ten opzichte van de diesel, maar biedt het karakter van de échte GTI: dat van een bommetje met een kleine cilinderinhoud, die bij gebruikelijke snelheden de volle werking vertoont van een grotere motor en muzikaal en opgewekt klinkt bij hogere toerentallen, en die altijd goed bijgestaan wordt door een kort gespreide versnellingsbak en al bij al vrij zuinig uit de hoek komt. Daartegenover kan de tweeliter-TDI tegelijk uitpakken met sterkere prestaties en een grotere verfijning, wat mooi meegenomen is voor een turbodiesel met pompinjectoren die bekendstaat voor zijn lawaaierige karakter. Hij werd krachtiger, maar toch homogener en discreter. En hij is bovendien nog altijd onklopbaar zuinig. TSI of TDI, Volkswagen heeft twee kampioenen in huis. Alleen jammer dat de hoge belasting op inverkeerstelling die van toepassing is op auto's van 125 kW of 170 pk (2.478 euro), ze in België veroordeelt tot een weinig succesvolle carrière...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC