Detailtests / Volvo XC60 T8 2017

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Volvo zet zwaar in op alternatieve aandrijving. Eerste poot van dit offensief zijn de zogenaamde Twin Engines. Wij testten de T8-combinatie in de nieuwste telg van het Zweedse merk, de XC60.

De voorbije maanden heeft Volvo de automobielwereld een paar keer doen opschrikken met enkele opmerkelijke uitspraken. Eerst gaf CEO Hakan Samuelsson mee dat het merk geen heil meer zag in de verdere ontwikkeling van dieselmotoren, een paar weken later kondigde Volvo aan dat àlle nieuwe modellen die het vanaf 2019 lanceert, ook een elektrische motor aan boord zullen hebben. Dat wil dus zeggen dat de Zweedse constructeur vanaf dat jaar volop gaat voor (plug-in)hybrides en zuiver elektrisch aangedreven modellen.

In feite was Volvo een van de pioniers van de oplaadbare hybride toen het in 2012 als eerste zo’n versie lanceerde in de V60, die een elektromotor combineerde met een diesel. De huidige T8 Twin Engine-technologie dateert van 2015, toen Volvo zijn nieuwe XC90 voorstelde en als topmodel de T8 introduceerde, een zevenzits-SUV met een benzinemotor én een elektromotor, die het mogelijk maakt zo’n 40 kilometer zuiver elektrisch te rijden. Ondertussen is deze techniek eveneens te krijgen in de reisberline en -break S90/V90 en sinds kort ook in de nieuwe middenklasse-SUV XC60. Vandaar dat we ervoor kozen deze laatste eens uitgebreid aan de tand te voelen.

  • - Uitstekende prestaties
  • - Laag verbruik mogelijk (mits inpluggen)
  • - Plezierig en vrij dynamisch weggedrag
  • - Beschikbare veiligheidsuitrusting
  • - Aantrekkelijke vormgeving binnen en buiten
  • - Zeer fors prijskaartje
  • - Opties kunnen prijs nog flink verhogen
  • - Enkele elektronische bugs
  • - Ietwat gierige algemene waarborg
  • - Kleine brandstoftank
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.93/20