Detailtests / Volvo XC40 T3 : Bruisende instapper

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Volvo’s nieuwe compacte SUV werd gelanceerd met de strafste motorversies, waarvan het prijskaartje potentiële kopers nog wat afschrikte. Nu is er eindelijk de meer democratische T3, maar heeft de nieuwe driecilinder wel voldoende pit voor deze made in Belgium-SUV?

De XC40 pakt uit met de ene primeur voor Volvo na de andere. Hij is niet alleen de eerste compacte SUV van de Zweedse constructeur (met zijn 4,42 meter is hij 27 centimeter korter dan de XC60), maar hij is ook het eerste model dat gebruikmaakt van het compacte modulaire CMA-platform. Deze Compact Modular Architecture wordt de ruggengraat voor een zeer uitgebreide generatie van modellen, zowel van Volvo als van het Chinese zustermerk Lynk & Co. Bovendien is de XC40 de allereerste Volvo die de titel van Auto van het Jaar in de wacht wist te slepen.

En alsof dat nog niet genoeg was, dient hij nu ook nog als lanceerplatform voor de eerste driecilinder-
motor die de Zweedse constructeur in zijn meer dan negentig jaar lange geschiedenis heeft ontwikkeld.
Een krachtbron die eind vorig jaar al, bij de presentatie van het model, werd aangekondigd, maar nu pas op de markt komt. Deze T3 zal ook als basis dienen voor de toekomstige plug-inhybrideversie van de XC40. Beide motorversies zouden het derde XC-model van het Volvo-gamma een stevige verkoopboost moeten geven. In de eerste tien maanden van 2018 werden van de XC40 namelijk slechts 58.100 exemplaren verkocht, tegenover respectievelijk 150.799 en 77.625 stuks van de XC60 en XC90.

  • Gewillige en stille driecilinder
  • Functioneel interieur
  • Verhouding buitenmaten-binnenruimte
  • Standaarduitrusting
  • Algemeen rijplezier
  • Verbruik kan oplopen
  • Smalle middelste plaats achterin
  • Korte zitting achterbank
  • Zicht schuin naar achteren
  • Soms opdringerige rijhulpsystemen
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.99/20