Detailtests / Volvo V60 Plug-In Hybrid

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De Volvo V60 Plug-In Hybrid, de eerste echte plug-inhybride, tankt diesel en stroom: je rijdt elektrisch voor korte verplaatsingen en verstookt diesel over langere afstanden.

Natuurlijk heeft Volvo net als de meeste constructeurs die zich recent op de hybridisering van hun gamma hebben gestort, geen nieuwe aandrijfgroep of specifiek model ontwikkeld - zoals Toyota al 16 jaar geleden heeft gedaan - maar gaf het de voorkeur aan een koetswerk uit zijn lopend gamma en een bestaande verbrandingsmotor, gekoppeld aan een klassieke automaat. Het is uiteraard minder duur om een bestaand platform aan te passen, maar ook veel minder complex. De Zweedse constructeur kiest dus niet een serieel-parallel hybridesysteem zoals dat van de Toyota Prius en consoorten, maar wel voor een parallel systeem, waarbij beide motoren (de verbrandings- en de elektromotor) de aandrijving samen of apart verzorgen. Het bijzondere aan deze inplanting is dat de elektromotor op de achteras gemonteerd is, terwijl de voorwielen op uiterst conventionele wijze worden aangedreven door de verbrandingsmotor, die bij Volvo dwars is gemonteerd. Het gaat om dezelfde oplossing als die van de Citroën DS5 Hybrid4, Peugeots 3008 en 508 Hybrid4 en Peugeot 508 RXH, met dat - erg grote - verschil dat de batterij (400 volt) van de Volvo kan worden herladen aan een thuisstopcontact (6, 10 of 16 ampère). De V60 Plug-in Hybrid is dus een oplaadbare dieselhybride met breakkoetswerk, waarbij de batterij hier de belangrijkste energiebron is. U moet weten dat Geely niet betrokken was bij project 312H, dat aan de basis lag van deze Plug-inhybride, omdat de eerste aanzet voor de ontwikkeling werd gegeven in 2006, terwijl de eerste rijdende prototypes er al waren in 2009, dus lang voor de overeenkomst waarin Ford Volvo aan de Chinezen verkocht.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC