Detailtests / Toyota iQ 1.0 & 1.4 D-4D

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Tien jaar heeft het geduurd vooraleer de Smart Fortwo zijn eerste echte concurrent kreeg, maar nu is het zover. Niet toevallig komt de Toyota iq uit Japanse hoek.

Is de iq echt zo “smart” als hij wordt voorgesteld? Op haast alle vlakken zeer zeker, behalve... Qua prijs. Het is duidelijk dat Toyota met zijn iq niet mikt op de budgetbewuste koper, maar eerder op de modegevoelige, trendy stadsbewoner. Maar zelfs zo bekeken is de rekening nog gepeperd. Gelukkig zijn er (op dit ogenblik toch nog) de CO2-overheidspremies die in Vlaanderen kunnen oplopen tot 1.794 euro voor een basis-benzineversie en tot 2.700 euro voor een topuitvoering van de diesel (roetfiltertegemoetkoming inbegrepen). Het Waalse gewest doet daar nog eens een premie van 1.000 euro bovenop. Op die manier wordt de bittere pil van de hoge prijs wat verguld, terwijl we ervan mogen uitgaan dat dergelijke auto's (naar Smartvoorbeeld) relatief goed hun prijs behouden en dus een interessante inruilwaarde zullen krijgen.

  • Stadsauto bij uitstek (zeker met CVT)
  • Verhouding prestaties-verbruik (manuele versie)
  • Rijplezier, koersstabiliteit
  • Verhouding buitenmaten-binnenruimte
  • Stijl en concept
  • Passieve en actieve veiligheid
  • Veercomfort, zitcomfort voorin
  • Fors prijskaartje
  • Niet geschikt voor 4 volwassenen
  • Niet veel kofferruimte
  • Hoofdruimte bij instappen
  • Vrije hoogte onder achterklep
  • Zicht naar rechts
  • Binnenafwerking kan beter
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.82/20