Detailtests / Toyota Highlander : Grote Vriendelijke Reus

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Zelfopladende hybride zevenzitters zijn niet al te dik gezaaid. Toyota haalde er met de grote Highlander eentje uit zijn mondiale rekken naar ons continent. Maar gedijt die grote loebas met een zachtaardig karakter wel op Europese wegen?

De rest van de wereld kende hem al veel langer, maar op de Europese markt maakte de Toyota Highlander dit jaar voor het eerst zijn opwachting. Elders is deze grote SUV er al sinds het begin van deze eeuw en zit hij ondertussen aan zijn vierde generatie. Die werd in april 2019 voorgesteld op het salon van New York, maar maakte pas begin dit jaar de oversteek naar het Oude Continent, weliswaar enkel als hybride. Uiteraard heeft deze flink uit de kluiten gewassen Toyota niets te maken met onsterfelijke Schotten – op zijn thuismarkt Japan gaat hij trouwens als Kluger door het leven. Kort samengevat zou je kunnen stellen dat de Highlander een zevenzits-RAV4 is met een wat meer tot de verbeelding sprekende en stoerdere naam.

‘Stoer’ of ‘imposant’ zijn trouwens woorden die ondanks de zachte koetswerkwelvingen in je zouden kunnen opkomen wanneer je de Highlander voor het eerst aanschouwt. Met een lengte van 4.966 millimeter blijft hij maar net onder de vijfmetergrens en is hij bijna 37 centimeter langer dan de RAV4, waarmee hij zijn TNGA-K-platform deelt. 16 centimeter daarvan zit hem in de wielbasis (die hier 2.855 millimeter bedraagt), de rest in de achteroverhang. Die extra lengte gebruikt de Highlander om standaard een derde zitrij aan te bieden in de koffer. Dat is meteen ook zijn unique sellingpoint, want in ons land zijn de Hyundai Santa Fe Hybrid en de Kia Sorento Hybride de enige andere zelfopladende hybride SUV’s die verkrijgbaar zijn met zeven zitplaatsen, met dien verstande dat je bij die Koreaanse rivalen moet bijbetalen voor die twee kofferzitjes. Voor de volledigheid vermelden we nog dat de eenvolumers Ford S-Max en Galaxy ook beschikbaar zijn met een hybride aandrijfgeheel en plaats voor zeven.

Foto's: Jeroen Peeters

  • Interieur- en kofferruimte
  • Algemeen reiscomfort
  • Aangenaam hybride aandrijfgeheel
  • Uitgebreide uitrusting topversie
  • Weinig dynamisch onderstel
  • Kwaliteit sommige interieurkunststoffen
  • Weinig optiemogelijkheden
  • Dure topversie
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC