Detailtests / Toyota bZ4X AWDi (2022) - in detail

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met enkele maanden vertraging op de oorspronkelijke planning komt de Toyota bZ4X naar ons land om naam te maken in het segment van de batterij-elektrische auto’s. Geen evidentie als je uit een familie komt die al jarenlang hybridisering en brandstofcellen predikt als ware het een religie.

Toyota is beslist geen groentje als het over de elektrificering van ­auto’s gaat. Het merk was niet ­alleen een pionier in de democratisering van de hybridetechnologie – eerst met de Prius en later met een volledig gamma geconverteerde modellen – maar ook een van de voortrekkers van brandstofcellen. Ook vandaag nog is Toyota een van de weinige constructeurs die een seriemodel op waterstof aanbiedt: de Mirai.

Het feit dat het merk al vergevorderd is met die technologie, verklaart wellicht waarom de Japanse reus niet onmiddellijk op de kar van de batterij-elektrische wagens is gesprongen, die Toyota ongetwijfeld als een stap terug beschouwt. Daar komt nu echter verandering in met de bZ4X, die door zijn late introductie weliswaar zal moeten opboksen tegen een markt die al goed gestructureerd is.

Die laattijdige lancering liep dan ook nog eens extra vertraging op door enkele technische mankementen: de wielen van de allereerste modellen hadden nogal eens de neiging om los te komen. Dat is intussen allemaal gecontroleerd en opgelost, zo verzekert de fabrikant.

 Foto’s: Jonathan Godin

  • Geslaagd compromis comfort-rijgedrag
  • Royaal plaatsaanbod, handige koffer
  • Uitgebreide garantie (tot 10 jaar of 200.000 kilometer)
  • Stroomverbruik en rijbereik (met 20-duimers)
  • Hinderlijke ergonomische details
  • Hoge prijs
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC