Detailtests / Toyota Auris HSD

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Door het aandrijfgeheel van de Prius in de Auris HSD te lepelen kan Toyota nu ook een full hybrid aanbieden voor een competitieve instapprijs en met een ietwat discreter, conventioneler uiterlijk.

Het grootste verwijt dat we de Auris HSD kunnen maken, is dat hij zo lang op zich heeft laten wachten. Hij biedt alle voordelen van een klassieke Auris (binnenruimte, bouwkwaliteit, veiligheid) en voegt daar het erg lage verbruik en de rustgevende rijervaring van een full hybrid aan toe. De HSD ziet er misschien weinig dynamisch uit, maar voor wie de minder anonieme Prius niet zo ziet zitten, is dat een zegen. Net zoals het prijskaartje, dat afhankelijk van de uitrusting zo'n 3.000 tot 4.000 euro gunstiger uitvalt en dat perfect kan concurreren met een andere middenklasser met een tweeliter-dieselmotor - en dat is dan nog voor je er de overheidskorting van 15 procent aftrekt. Op het wat brave (saaie?) Rijgedrag en de kleinere koff er na, is er weinig wat we deze hybride voor de massa kunnen aanwrijven. De hybride Auris is nauwelijks duurder dan een dieselversie als je rekening houdt met het feit dat hij standaard met een automaat is uitgerust. En dat is dan nog voor we de overheidskorting ter waarde van 15 procent van de aankoopprijs hebben afgetrokken. Tel daar nog eens het bespottelijk lage verbruik bij en de Auris HSD vormt een sluitende business case.

  • Erg zuinig in alle omstandigheden
  • Geen hoge reonderhoudskosten
  • Serene rijbeleving in elektrische modus
  • Nauwelijk saanpassing van bestuurder nodig
  • Verrassend goede hernemingen,prestaties
  • Binnenruimte
  • Gereduceerde kofferinhoud
  • Geen sleep meer mogelijk
  • ‘Koffiemoleneffect’ bij zware motorbelasting
  • Respons op gas-en rempedaal
  • Verschil normverbruik-reëelverbruik
  • Zicht schuin vooruit
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.19/20