Detailtests / Suzuki Swift 1.0 Boosterjet : Veelzijdiger dan ooit

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De aanzienlijk lichtere en nóg compactere nieuwe Swift belooft met zijn turbomotor bruisender te zijn dan ooit. Een waardig alternatief voor de Mini tussen de massa concurrenten in het B-segment?

De Suzuki Swift, die na de komst van grote broer Baleno bevrijd is van een aantal praktische verplichtingen, kan zich eindelijk weer volop richten op zijn oorspronkelijke missie: klanten verleiden die op zoek zijn naar een compacte en originele auto die veel rijplezier biedt. Kortom: een meer betaalbaar alternatief vormen voor de Britse Mini, waarmee hij zijn (retro)look en zijn kleine rechte voorruit gemeen heeft. Ten opzichte van zijn voorganger geeft deze derde generatie van de Swift – althans sinds het model in het midden van de jaren 2000 zijn wedergeboorte beleefde – zijn driedeurskoetswerk op, maar – ijdel als hij is – weet hij de klinken van zijn achterste zijdeuren wel handig te verstoppen. Tegelijkertijd weigert Suzuki definitief om nog een diesel onder de motorkap te stoppen, zodat het gamma is opgebouwd rond de atmosferische 1.2-viercilinder en een nieuw, drukgevoed 1.0-driepittertje, dat wij hier gedetailleerd voor u testen. 

  • Degelijke prestaties
  • Aangenaam weggedrag
  • Verhouding buitenmaten-binnenruimte
  • Koffervolume t.o.v. voorganger
  • Uitgebreide waarborg
  • Uitrustingslacunes
  • Star uitrustings- en prijzenbeleid
  • Iets te slappe schokdemping
  • Trillingen driecilindermotor merkbaar
  • Kwaliteit gebruikte kunststoffen
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.05/20