Detailtests / Subaru Legacy 2.0 Touring Wagon, 2.5 Outback & 3.0R Sedan

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Hoewel de Subaru Legacy bij ons altijd een nobele onbekende is geweest, verdient hij meer aandacht. We testen dan ook maar meteen zoveel mogelijk versies tegelijkertijd.

Subaru, dat zijn producten voor het grootste deel in Japan en in Noord-Amerika verkoopt, in landen waar bijna enkel benzine verbruikt wordt, heeft geen boodschap aan een die-selversie. De relatief kleine constructeur biedt enkel een dieselmotor aan voor zijn Justy, maar dat komt doordat deze kleine eenvolumer eigenlijk een Suzuki is... met een Fiat-motor.
Als compensatie bieden sommige invoerders LPG-versies
aan. Bij de viercilinders, de Legacy 2.0 en Outback 2.5, met manuele versnellingsbak of met automaat,
zal gas wellicht opnieuw zijn intrede doen. Bij die modellen heeft de automaat trouwens nog steeds maar vier versnellingen, in tegenstelling tot
die van de zescilinder, die nu een vijfde heeft. Deze motor is enkel verkrijgbaar met een automaat, maar vanaf het salonvan Parijs, in oktober, zal ook een manuele zesbak beschikbaar zijn, die afgeleid is van die uit de formidabele Impreza WRX STi, en die de Legacy in staat zal stellen te wedijveren met de BMW 530i. Zijn drieliter ontwikkelt immers 245 pk,
tegenover 231 voor die van de Duitser. En zijn onderstel kan niet terugvallen op een hele
reeks fantastische elektronische gadgets (actieve antirolstangen en actief stuur), maar heeft
wel vier aangedreven wielen. Meer dan ooit verdient de Legacy, die drie jaar garantie geniet en aangeboden wordt voor onvoorstelbare prijzen, veel hogere verkoopcijfers...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!