Detailtests / Skoda Fabia 1.4, 1.4 TDI 80 & 1.9 TDI

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met 1,5 miljoen verkochte exemplaren op acht jaar tijd is de Skoda Fabia een groot succes. Naar zijn opvolger werd dan ook met hooggespannen verwachtingen uitgekeken.

De nieuwe Fabia is volwassener geworden. Hij pakt uit met een degelijker binnenafwerking en met meer uitrustingsmogelijkheden, terwijl hij minder onderhoud vergt (om de 30.000 kilometer), wat de gebruikskosten ten goede komt. Terwijl de vorige Fabia al tot de ruimste auto's in zijn categorie behoorde, is het nieuwe model nog gegroeid, wat een beetje jammer is voor de homogeniteit van de oorspronkelijke proporties. Los van die subjectieve beschouwing vergroot die evolutie het gevoel van ruimte nog en ook het koffervolume vaart er wel bij. Al bij al mogen we er dus niet over klagen. Qua motoren blijkt de "nieuwe" 1.4 de interessantste keuze aan benzinezijde, maar wat de verhouding prestaties-verbruik betreft, kan die niet wedijveren met de twee TDI's. De grootste troef van de Skoda Fabia is ten slotte nog altijd zijn prijs, vooral gezien de standaarduitrusting en de afwerkingskwaliteit. Samengevat is dit een van de interessantste veelzijdige stadsauto's van het moment.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie NC