Detailtests / Seat Exeo 2.0 TDI 140 & 2.0 TFSI

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Met de Exeo werkt Seat de vroegere Audi A4 opnieuw tot leven. De Spanjaard heeft echter wel recht op een specifieke ophanging en op de nieuwste generatie TDI-motoren.

De Exeo bouwen op basis van een oude Audi was voor Seat de ideale oplossing - kwalitatief, maar ook en vooral financieel gezien - om snel en efficiënt toe te treden tot de categorie van de premium berlines en tot de fleetmarkt. Voor 25.350 euro (basisversie 2.0 TDI 143) - zo'n 2.500 euro minder dan wat Audi destijds vroeg voor een A4 met vergelijkbare motor en uitrusting - is deze Exeo ook een koopje voor de liefhebber, die op die manier kan beschikken over een beproefd onderstel, zowel qua comfort als qua veiligheid (en dankzij de nieuwe afstelling van de ophanging ook qua weggedrag), een degelijk interieur met kwaliteitsvolle materialen en een solide en bijdetijdse uitrustingsbasis. Alles bij elkaar zullen alleen de aanhangers van sensuele lijnen en van op emoties gebaseerd design (waarvan we tot dusver dachten dat het onlosmakelijk met de modellen van het merk verbonden was...), teleurgesteld zijn. Maar alle anderen zullen deze recyclage waarschijnlijk een geslaagde operatie vinden.

  • Algemeen werkingscomfort
  • Rijhouding, bedieningsorganen
  • Afwerking interieur
  • Volledige standaarduitrusting (Style en Sport)
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Interessante prijs
  • Demping windgeluiden niet perfect
  • Krap interieur, vooral achterin
  • Beperkte opbergmogelijkheden
  • Automaat niet verkrijgbaar
  • Seat-identiteit?
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 15.02/20