Detailtests / Range Rover Velar D240 : Grote Evoque

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Als vierde telg van de Range Rover-gamma zou de Velar wel eens het succes van de Evoque kunnen evenaren. Hij onderscheidt zich tenslotte met verzorgde lijnen van de hand van dezelfde Gerry McGovern.

Tata, de Indische eigenaar van de groep Jaguar Land Rover, mag zich wel in de handen wrijven dat het na de overname de Britse merken carte blanche gaf om zichzelf opnieuw te ontwikkelen. Eind 2016 sneuvelde nog maar eens een verkooprecord voor de Britse merken, met meer dan 583.000 verkochte auto’s… waarvan 434.000 Land Rovers. Dat komt neer op een groei van bijna 20 procent ten opzichte van 2015.

Die goede vorm valt deels te verklaren door de slimme diversificatie van de merken en door een paar meesterzetten. Denk maar aan de compacte Evoque, waarvan al 450.000 exemplaren verkocht zijn. Gesterkt door dat succes besloot de Brits-Indische groep een vierde model te creëren onder de befaamde Range Rover-vlag. Dat werd de Velar, die zich tussen de Evoque en de Range Rover Sport komt nestelen. Met een lengte van 4,80 meter zit hij die laatste (4,85 meter) echter op de huid, terwijl hij recentere technologie naar voren kan schuiven.

  • Verzorgd koetswerklijnen
  • Verzorgd en goed afgewerkt interieur
  • Globaal rijcomfort en weggedrag
  • Correcte binnenruimte
  • Reële terreincapaciteiten
  • Motorlawaai onder belasting
  • Uithoudingsvermogen remmen
  • Problematische ontwaseming zonder airco
  • Onlogische opbouw dubbele interface
  • Weinig communicatief stuur
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.91/20