Detailtests / Porsche Taycan Turbo S : De eerste elektrische sportwagen

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Achtervolgen, daar doet Porsche niet aan, niet op de piste en evenmin in technologie. Als Turbo S wil de eerste zuiver elektrische Porsche de snelste zijn in de spurts, rond de Nürburgring én tijdens het laden. Er ligt veel hooi op de vork van de Taycan...

Weinig auto’s zijn zo geanticipeerd als de Porsche Taycan. Logisch, want met zijn overstap naar een volledig elektrische aandrijving draagt hij een cultuurschok in zich. Is hij nog wel een authentieke Porsche? Of eerder een pijnlijke, maar noodzakelijke knieval ten behoeve van een tijdsgeest waarin steeds stringentere CO2-regels de cadans bepalen? Het design laat weinig twijfel bestaan over de prioriteiten. Het is gespierd en elegant, met een korte neus en een daklijn die doet denken aan die typische boogvorm van een 911. Dat laatste is een cruciale wenk: de Taycan wil niets liever dan een herbronning van dat icoon zijn. Heeft de 911 Porsche grootgemaakt in de vorige eeuw, dan moet de Taycan hetzelfde doen in de huidige. Voorwaar geen kleine uitdaging...

  • Supersonische prestaties
  • Eerste elektrische sportwagen
  • Toegewijde wegligging
  • Stuurgevoel
  • Atletisch en toch soepel rijgedrag
  • Steun en comfort sportstoelen
  • Hoog verbruik
  • Weinig meerwaarde artificieel motorgeluid
  • Ergonomie schermen
  • Hoge prijs
  • Optiebeleid
  • Kinderziektes Ionity-snelladers
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 16.32/20