Detailtests / Porsche Panamera S Hybrid

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

Net als de Diesel moet de Panamera S Hybrid helpen de gemiddelde CO2-uitstoot van het Porsche-gamma te drukken. Daartoe gebruikt hij bijna ongewijzigd de hybridetechnologie van de gelijknamige Cayenne.

Een pionier of vernieuwer is de Panamera S Hybrid niet. Die eerste rol liet hij over aan BMW en Mercedes, de tweede aan de Cayenne, waarvan hij de hybridetechnologie overneemt. Het gaat in dit geval om een 'full hybrid'- systeem, waarmee hij met andere woorden een tijdje zuiver elektrisch kan rijden dankzij een synchrone elektromotor van 47 pk, die de 333 pk sterke, drukgevoede V6 met Roots-compressor aanvult. Samen leveren ze dus 380 pk. Maar terwijl de Cayenne enkel als vierwielaandrijver bestaat, wordt de Panamera steeds aangestuwd op de achterwielen, om de eenvoudige reden dat zijn aandrijfgeheel veel lager is ingeplant, waardoor het onmogelijk is om er een transmissieas onderdoor te steken. Datzelfde probleem doet zich trouwens ook voor bij de dieselversie, terwijl de concurrenten wel allemaal vierwielaandrijving kunnen aanbieden.

  • Performante en zuinige hybride
  • Werkingscomfort
  • Rijcomfort,efficiëntie
  • Toereikende binnenruimte
  • Pneumatische ophanging en PASM standaard
  • Afwerkingskwaliteit
  • Prijsverschil met Cayenne
  • Rol-enwindgeluiden
  • Enkel achterwielaandrijving
  • Positionering in gamma tussen diesel en V8?
  • Sommige snufjes niet beschikbaar
  • Kleiner koffervolume
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.76/20