Detailtests / Peugeot RCZ-R

Geschreven door op

Overzicht

Découvrez notre prêt auto

De RCZ kan standaard al rekenen op een uitstekend onderstel, maar na een behandeling door gepassioneerde ingenieurs van Peugeot Sport is het resultaat een resoluut sportieve R-versie.

De Peugeot-directie wilde in de eerste plaats het productaanbod uitbreiden met een supersportieve vaandeldrager waarvan het aura zou afstralen op de rest van het gamma. En welk model zou zich daar beter toe lenen dan de RCZ, een auto die door zijn specifieke ontwerp altijd al een buitenbeetje is geweest binnen het gamma. De coupé zag het levenslicht doordat de conceptcar op het salon van Frankfurt in 2007 zodanig in de smaak viel bij het publiek dat Peugeot besloot om hem te bouwen. De 308 diende als technische basis, de productie zelf werd toevertrouwd aan het Oostenrijkse Magna-Steyr. Na de opheffing van het 908-project in het wereldkampioenschap endurance stortten de mannen van Peugeot Sport zich al snel op de ontwikkeling van de RCZ R, met als grote troef hun doorgedreven technische kennis van het model, die ze opdeden tijdens de ontwikkeling van de Cup-versie voor het circuit. Het sprak voor zich dat de RCZ 1.6 THP 200 de basis zou vormen. Alles werd onder handen genomen om de prestaties op de openbare weg zowel als op het circuit naar een hoger niveau te tillen, van de motor tot het onderstel over de stroomlijn en het interieur. En omdat gewicht nog altijd de grootste vijand is voor een competitie-ingenieur, moest elke technische component die vervangen zou worden, ook lichter zijn. In totaal kon 17 kilo gespaard worden, waarvan een groot deel dankzij de velgen.

  • Uitgekiend chassis, wegligging op droog wegdek
  • Trekkracht, sperdifferentieel standaard
  • Uiterst veelzijdige, soepele en alerte turbomotor
  • Prestaties van de bovenste plank
  • Krachtige remmen, uithoudingsvermogen
  • Rijhouding, algemeen werkingscomfort
  • Delicate voortrein op nat of vettig wegdek
  • Koppelreacties in het stuurwiel (sperdifferentieel)
  • Moeilijke instap (zware deuren, stoelen)
  • Alumnium versnellingspookknop kan koud aanvoelen
  • Prijs t.o.v16 THP 200
Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Prijs meer over de geteste versie NC
Score redactie 14.54/20